7 dagen camino - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu 7 dagen camino - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu

7 dagen camino

Door: Helma de Bever Martens

Blijf op de hoogte en volg HELMA

13 Juni 2016 | Nederland, Oosterhout

7Juni

Vannacht heerlijk geslapen en vanmorgen lekker vroeg op. Na een douche en ontbijt om 8.10 uur vertrek in een lichte motregen, na 3 km alles weer droog en zonnig. Richting België een stuk door het Mastbos en pas bij Cafe de Kogelvanger naar de officiële route. Het is nu nog een voordeel dat ik de omgeving ken. Mijn eerste pauze neem ik op een bankje langs de rivier de Mark. Bij Meerseldreef haal ik bij de paters mijn eerste stempel in mijn pelgrims pas. Van pater Luk krijg ik nog een devotie kransje van de heilige Pius mee om mij onderweg te beschermen. Ik laat aan Stef weten dat ik rond 14 uur bij hen verwacht aan te komen, en begin aan de laatste 7 km. Ik heb goed geschat en om 14.00 uur word ik verwelkomt door Lieke. Lekker bakje koffie met eigen gemaakte rabarber cake. Na 17.00 uur komt Stef thuis en kunnen we buiten eten. Natafelen doen we binnen met koffie en ijs. Rond 22.40 uur vertrek ik naar boven voor een lekkere douche en een bed.

8 juni

Vanmorgen 7:00 u uit bed en het ontbijt staat al klaar, Stef staat al klaar om naar het werk te gaan. Na een bedankje voor de gastvrijheid ontbijt ik samen met Lieke waarna ik mijn wheeley inpak en een laatste tip voor een Belgische telefoon kaart neem ik ook afscheid van haar en vertrek. Helaas is de winkel nog gesloten dus wandel ik door richting Oostmalle. 20 km verder. Mijn eerste stop neem ik in de berm onder een goed overhangende boom, ik ben zeer blij met de schaduw want het is aardig warm. Om 13.30 u lunch ik op een bankje bij een Maria kapelletje weer lekker beschaduwt. Om 15 u ben ik in Oostmalle. Helaas hier geen slaapplaats, maar wel een lekker ijsje. Nu verder naar Zoersel helaas is er niemand thuis als ik bel, gelukkig heeft de jeugdherberg bij St. Anthonius nog plaats. Onderweg kom ik nog een andere pelgrim tegen hij is op de fiets en gaat vandaag tot de camping bij Viernes. De laatste extra 3 km gaan wel ontzettend moeilijk. Maar na in totaal 30 km wordt ik hartelijk ontvangen door Raymond en Annie. Na mezelf opgefrist te hebben, kan ik gelijk mee aan tafel. Het is een gezellige avond, mijn gastheer en dame doen dit vrijwilligers werk al 40 jaar. Ze zijn een aantal jaren geleden zelf naar Santiago de Compostela gefietst en kunnen daar heel veel over vertellen. Voor ik het weet is het al 23.00 u geweest dus op naar bed.

9 juni.

Vanmorgen om 7 u weer uit bed, na een ontbijt dat door de gesprekken langer duurt dan normaal, toch weer klaar voor vertrek. Annie legt mij een andere route uit die verderop aansluit op de camino. Natuurlijk loop ik af en toe verkeerd, maar aardige fietsers wijzen mij iedere keer de goede kant op. In Puldersbos zit ik weer goed. Onderweg tijdens een rustpauze kom ik in gesprek met 2 fietsers die uit Lier komen, ze hadden daar willen overnachten maar alles was vol. Zij hadden via het info toeristen uiteindelijk een hotel in een klein plaatsje nabij gevonden. Zelf heb ik toen een aantal adressen gebeld, maar inderdaad die waren of niet thuis of vol. Maar ik ben een optimist dus met een gerust hart naar Lier. Iedereen die ik spreek is vol lof over de plaats, er is veel cultuur, monumenten en voor te shoppen kan je daar ook goed terecht. Lier is inderdaad een mooi stadje. Veel oude gebouwen met een schitterende markt. Bij het info toeristen buro waar ik nog redelijk op tijd ben, wordt ik als pelgrim hartelijk welkom geheten en als ik naar een slaapplaats vraag, blijkt dat Lier een pelgrims opvang heeft waar je gratis kunt overnachten. Ze staan niet in het route boek. Na een telefoontje heb ik naam en adres. Als ik er over een uurtje ben kan ik gelijk aanschuiven bij het diner. Het is 10 minuten lopen vanaf de markt, dus geniet ik nog even van het moois dat Lier te bieden heeft. Om 17.30 u bel ik bij de familie Vermeulen aan. Mijn wheeley kan gewoon mee naar binnen en kan in de kamer blijven staan. Ik word rondgeleid zodat ik alles kan vinden. Er zijn 2 zoontjes 2 en 4 jaar oud. Ik krijg gelijk fruit aangeboden in afwachting van het diner. Een heerlijke vegetarische schotel met een zelfgemaakt toetje ( 2 bananen, 1 mango of avocado - ben ik even kwijt-, 1 lepel honing en 1 lepel cacao) . Het is heel lekker fris. Na het eten vlug douchen dan worden mijn kleren nog gewassen. Wat een service. ''s Avonds nog gezellig buiten zitten kletsen. Om 21.00 u belt Paul mij weer, zodat ik op de hoogte blijf van nieuws uit het thuisfront . Dit adres is echt een aanrader voor iedere pelgrim.

10 juni
Vanmorgen wordt ik door Ernest van 4 jaar gewekt met de zin "komt gij ook vlug ontbijten" als ik beneden kom zit de hele familie al aan tafel. Samen ontbijt is erg leuk zeker met de kinderen. Bij vertrek lopen we met zijn vieren een stukje op, (nou ja wat ik doe is meer strompelen) bij het Begijnhof nemen we afscheid. Ik strompel verder via Begijnhof naar de route. Over deze eerste kilometer doe ik 25 minuten, gelukkig gaat het daarna beter en loop ik de kilometers weer op normale tijden. Het is een mooie wandeling langs de Nete, bij Duffel moet ik over de brug gelijk rechts af het fietspad op. Hier staat dat het is afgesloten wegens werkzaamheden, maar mijn geluk laat mij niet in de steek en een fietser vertelt mij dat als je voorzichtig bent er wel door kan. En inderdaad ik kan en mag erdoor. Helaas loop ik iets te ver door en moet dus een stuk terug. Mijn koffie pauze neem ik bij een voormalig Benedictijner abdij Roosendael. Nu een camping en in het koetshuis een café. Weer terug naar de route en op weg naar Mechelen via een lang fietspad door een lang smal bosperceel. In Mechelen lekker op de markt rond gekeken en daarna op weg naar mijn overnachtingsplaats. Ik ben er iets te vroeg dus nog even een bankje aan het kanaal opgezocht. Om 17:30 u word ik door Monique hartelijk ontvangen, even iets drinken en dan een lekkere douche. Het avondeten staat al op tafel als ik uit de douche kom dus gelijk aanvallen. Met Ruud kijk ik nog even tv, voorbeschouwing voor het EK voetbal. Daarna nog een keer tijdje gekletst met Monique. Om half tien lig ik weer in bed.

11 juni.

Zodra ik wakker ben mijn linker voet goed gemasseerd. Na een gezellig ontbijt maak ik nog een lunchpakketje klaar en vertrek weer op weg naar Opwijk, het opstarten met lopen gaat stukken beter dan gisteren, met aanwijzingen van Ruud probeer ik weer op de route te komen. Helaas gaat het ergens mis en loop ik 4 km voor niets. Onderweg bel ik nog verschillende mensen die in het route boek staan, maar nergens gehoor. Vandaag is een saaie route, die ook nog een omweg heeft die ik helaas moet volgen wat mij ook nog 4 km extra lopen oplevert. De enige slaapplaats die ik na 30 km kan vinden is een hotel. En nog 10 km erbij kan ik echt niet meer aan. Dus toch maar een kamer genomen. Het vervelende is dat je als alleenstaande altijd extra betaald voor een kamer. Wel is er vrij koffie en thee plus ontbijt. Maar goed ik heb onderdak voor de nacht.

12 juni

Al vrij vroeg wakker, 4.30 u, dat is mij tevroeg dus nog maar even omgedraaid. Om 6.44 u toch uit bed. Mijn voet weer masseren en controleren of mijn handwasje van gisteravond droog is. Bijna, even de föhn gebruiken, stoel in de badkamer en föhn richting kleding. Werkt perfect. Voor de pijn in mijn voet neem ik weer 2 paracetamol. Om 8.00 u kan ik ontbijten, een echt ontbijtbuffet, mijn flesje wordt met thee gevuld mijn lunch pakketje, klaar, om aan de volgende etappe te beginnen. Komende nacht slaap ik weer bij één broer van Alex. Het is een mooie etappe wel steeds rechtdoor het Leirekenspad volgen maar saai is het niet. Wel loop ik de hele dag met pijn in mijn li voet. En na ieder rustpunt strompel ik weer. Aangezien het maar 14 km is, ben ik ruim op tijd in het OLV ziekenhuis waar Songsri werkt, ze heeft dienst tot half vier. Van hier rij ik met haar naar hun huis. Maar eerlijk gezegd ik wil niet verder lopen ook. Terwijl ik op haar wacht onderzoek ik mijn voet, en precies op het proximale deel van mijn eerste middenvoetsbeentje zit de pijn. Moet ik nu al stoppen of zou een dag rust helpen.

13 juni

Vandaag rust, maar met pootje op de bank. Heb er een hard hoofd in dat ik morgen verder kan lopen. Voet is erg dik en huid gloeit. Balen!!!
En nu zit ik weer thuis. Morgen weer naar de huisarts, lopen gaat nu alleen nog maar met 2 krukken, Strompelend

  • 13 Juni 2016 - 21:18

    Frances:

    Hoi Helma
    Wat vreselijk balen voor je maar zo kan het echt niet met zoveel pijn.
    Eerst maar even flink balen en goed rust voor je voet.
    Volgend gaat het vast allemaal beter .
    Het heeft dit jaar ook niet meegezeten met blessures
    Groetjes en tot gauw weer
    Frances

  • 13 Juni 2016 - 21:20

    Anneke Bouwens :

    Ach Helma, begrijp ik het goed , ben je thuis in Oosterhout?

  • 14 Juni 2016 - 09:13

    Jan:

    Helma,
    Wat jammer nou, hopen op niets ernstig.
    Goed uit rusten en misschien toch iets plannen voor volgend jaar.
    Anders blijf je er mee lopen.

    Jan

  • 14 Juni 2016 - 10:15

    Helga:

    Hoi Helma,wat vreselijk jammer en ontzettend balen!!!!
    hopelijk is het niets ernstigs.
    sterkte en groetjes.Helga


  • 14 Juni 2016 - 10:23

    Joke Ligtvoet:

    Oh wat jammer dat het niet gelukt is, je had er zoveel zin in.
    Maar je moet maar denken volgende keer beter.
    Rust nu maar lekker uit en laat eerst het pootje maar goed beter worden.
    Dikke knuffel van mij ?
    Joke Ligtvoet

  • 14 Juni 2016 - 10:23

    Joke Ligtvoet:

    Oh wat jammer dat het niet gelukt is, je had er zoveel zin in.
    Maar je moet maar denken volgende keer beter.
    Rust nu maar lekker uit en laat eerst het pootje maar goed beter worden.
    Dikke knuffel van mij ?
    Joke Ligtvoet

  • 14 Juni 2016 - 10:27

    Corry:

    Balen. Hoop voor je dat er een volgende keer komt. Anders misschien met de fiets samen met Paul ?
    Hopelijk gaat het weer snel Beter!
    Groetjes. Corry

  • 14 Juni 2016 - 14:59

    Ina Milton:

    Oh Helma , dat is een tegenvaller, nu maar goed laten genezen en van de zomer in Holland proberen te genieten. Tot gauw, liefs Ina.

  • 14 Juni 2016 - 17:47

    Marjo En Ben:

    Hallo Helma, dit is echt balen voor je. We hopen dat je voet weer snel beter wordt en dat je dan weer kan gaan oefenen voor volgend jaar.
    Liefs Ben en Marjo

  • 14 Juni 2016 - 18:43

    Carla Donkers:

    WAT JAMMER HELMA,JE WAS AL GOED OP WEG.
    LAAT JE VOET GENEZEN EN HOOP DAT HET LUKTDIT JAAR.
    HOU MOED MEID
    LIEFS CARLA

  • 14 Juni 2016 - 19:09

    Dirk Van Den Hoek:

    Wat balen voor je. Hopelijk valt het allemaal mee. De zomer is nog lang niet voorbij en je hebt toch al geproefd van de Camino. Als dat virus je eenmaal te pakken heeft laat het je niet meer los. Hopelijk herstel je snel en kun je dit jaar nog een stuk doen.

    Vriendelijke groet van een medepelgrim,


    Dirk

  • 15 Juni 2016 - 08:37

    Marjan Janssen:

    Hoi Helma, wat een teleurstelling zal dat zijn. Heel veel sterkte enbeterschap met je voet. Groetjes Marjan J

  • 27 Juni 2016 - 13:48

    Marijke:

    Hoi Helma
    Net je reisverslag gelezen( wij zijn net terug van vakantie).balen dat je je tocht moest afbreken. ik hoop dat het al wat beter gaat met je voet, Groetjes Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Oosterhout

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Juni 2016

7 dagen camino

06 Juni 2016

Eindelijk op weg

02 Mei 2016

Nog steeds niet onderweg

01 April 2016

Helaas geen start

26 Maart 2016

Voorbereiding 4
HELMA

Liefdes: echtgenoot Paul, kinderen Marcel, Christian, Lisette en kleinkinderen Lisa, Anne en Eva. Moeder, oma, verpleegkundige, dichteres. Uitgebrachte bundels " Reiziger 2012 en Zwerver 2014" bij uitgeverij Boekscout te Soest. Hobby's: wandelen, fotografie, dichten, lezen, puzzelen (kruiswoord, sudoku).

Actief sinds 27 Juli 2017
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 19724

Voorgaande reizen:

04 September 2023 - 07 September 2023

Peerkepad

06 Juni 2022 - 09 Juni 2022

Van Lissabon naar Santiago deel 1

27 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

13 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

06 Juni 2022 - 30 November -0001

Van Lissabon naar Santiago

Landen bezocht: