2018 - Reisverslag uit Caen, Frankrijk van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu 2018 - Reisverslag uit Caen, Frankrijk van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu

2018

Door: Helma de Bever Martens

Blijf op de hoogte en volg HELMA

08 Juni 2018 | Frankrijk, Caen

3 juni 2018
Vanmorgen door Paul naar Breda gebracht, vanwaar ik een lift krijg naar Parijs. Zoonlief neemt me mee in de vrachtwagen. Hij moet daar maandagochtend vrachtlossen en daarna door richting Orleans. Hij zal me zo'n 5 a 6 km van longpont sur Orge afzetten. Kan ik daar mijn track weer oppakken. Het is zondag dus is het erg rustig op de wegen en met een tussenstop zijn we in 4,5 uur bij Parijs. Op de periferique is het voor mijn gevoel erg druk, maar volgens Christian valt het erg mee. Aangekomen op Rungis international marche parkeert hij de vrachtwagen. Nu nog een kleine wandeling naar een shopping center waar de restaurantjes zijn. We kiezen voor Pizza, erg lekker. Eenmaal terug in de vrachtwagen begin ik aan dit verslag. Vanavond op tijd naar bed, want Christian moet morgenochtend om 4.00 uur beginnen. Een heel ander begin van mijn voetreis naar Santiago de Compostela.

4 juni 2018
Vanmorgen om vier uur uit bed. Christian is al aan het werk, hij heeft hier op Rungis zes losadressen. Sommige gaan snel en bij anderen is het wachten. Om hier de weg te vinden op het terrein heb je gewoon Google maps nodig. En als chauffeur heel nauw kunnen sturen. Links en rechts word je gepasseerd door vrachtwagens, auto's, heftrucks, fietsers en andere vervoermiddelen. Knap dat mijn zoon dat allemaal aankan. Rond zeven uur verlaten we Rungis en een half uurtje later zijn we in Monthery, waar ik na een gezamenlijk ontbijt mijn wheeley weer aangord en aan mijn tocht begin. Het is van hieruit 2 km naar longpont sur Orge waar ik vorig jaar gestopt ben. Het is een lekkere temperatuur om te starten 16 graden. Ik ben van plan om 15 km vandaag te lopen, mooi om mee te beginnen. In Olainville is een camping. Blijkt dicht te zijn. Dan dus maar verder, het is maandag dus alles is gesloten. Voorbij Arpajon wordt een klimmetje aangegeven, wel het is een stevig klimmetje, 600 meter om 143 meter omhoog te gaan. De laatste honderd meter voelt als een kilometer, zo vaak moet ik even uitpuffen. Gelukkig loop ik onder bomen, het is ondertussen 24 graden. In Gubeville neem ik de tijd om mijn middagmaal te nuttigen. Brood met ham en thee. Met frisse moed ga ik weer door. Volgende stop zou op 20 km moeten liggen. Maar als ik in Lardy aankom en nog eens in mijn boekje kijk, blijkt dat ik wel het bedje getekend zag staan, maar niet dat het 6 km van de route afligt. Tja, er is op 7 km verder op mijn route een pelgrimsgite, daar staat niet bij dat hij niet aan de route ligt. Wat is wijsheid, na enige tijd dubben wordt het de gite, hoef ik morgen niet 6 km terug naar de route te lopen. Eerst maar weer even een pauze en vooral iets drinken. Het is erg warm geworden. Ik kom nog wel wat glooiing tegen, maar het lopen gaat nog prima. Als ik uiteindelijk na 27 km in St. Fiacre loop, kijk ik of ik op Google maps de gite kan vinden. Helaas blijkt het geen adres te zijn, wat in het boek staat maar een bos. Gelukkig vind ik een vriendelijk persoon die mij de juiste weg wijst. Na in totaal 30,5 km gelopen te hebben, ben ik op mijn bestemming. De gite is gelegen bij een manege met restaurant. Maar het is maandag dus alles is gesloten. Gelukkig is er een mevrouw die voor mij de beheerster belt. Ik kan plaats nemen op het terras dan komt Caroline er zo aan. Nou je kunt je voorstellen hoe blij ik ben. Het is nu 17.00 uur. Eenmaal in de gite neem ik een heerlijke douche, gebruik mijn avondmaal, brood met kaas en jam met thee en duik om 19.30 uur in bed. Heerlijk uitrusten.

5 juni 2018
Gisteren sliep ik volgens mij voor acht uur. Vanmorgen wakker om half zeven, ik geloof dat het door de pony's die in de stallen naast de gite staan komt. Het ontbijt is om 8.30 uur. Dus rustig aan alles opgeruimd en schoon gemaakt, daarna weer op bed gaan liggen en...... in slaap gevallen. Werd om 8.40 uur gelukkig redelijk op tijd wakker. Het ontbijt is in het restaurant, waar nu een hele groep mensen verzameld zijn voor een dagje uit. Het regent pijpenstelen. Maar goed ingepakt ga ik met frisse moed op pad. De eerste drie km zijn erg nat, daarna nog wat nadruppelen en dan blijft het de volgende vijf km droog. In Etampes neem ik een pauze in een kleine bar, als ik vriendelijk vraag of mijn wheeley hier mag blijven staan terwijl ik het centrum bezoek, wordt dit prima gevonden mits ik om 13.00 uur terug ben want dan sluit de bar. Het centrum heeft veel oude huizen, waar het riviertje de Juine doorheen zwerft. Ook heeft het 13 kerken waarvan de eglise Notre Dame een vestingkerk is. Helaas staat het oude pelgrimshospitaal nog in de steigers. Na terug keer in de bar (op tijd), tuig ik me weer in en vertrek weer in de regen. Vlak voor Ormoy la riviere stopt er een auto en wordt me door een dame gevraagd of ik iets te drinken nodig heb. Ik bedank haar en vertel dat nóg doorloop naar de kerk en daar mijn eetpauze neem. Even later zit ik heerlijk op een bankje mijn boterhammen en drinken te nuttigen. Het is nu gelukkig weer droog. Nog 4 km en ik ben in Boissy la riviere waar mijn onderkomen voor vannacht is. Het blijft gelukkig droog dus om 16 uur ben ik in Boissy la riviere. Chambre d'hote links af staat al aangegeven. Ik moet op Rue deSauciers nr 4 zijn. De straat is vlug gevonden en oneven nummers genoeg, het eerste even nummer is nr 10. Misschien heb ik niet goed opgelet dus loop ik terug naar het begin. Nee hoor, even controleren of de straat ook de andere kant uit gaat, nee ook niet. Dan toch maar weer opnieuw tellen. Ik loop nummer 10 weer voorbij, daarna een hele tijd geen huizen. Gelukkig kom ik een heer tegen die in een tuin aan het werk is, hij weet me te vertellen dat ik nog een flink eindje door moet lopen en dan het tweede huis om het hoekje moet hebben. En ja hoor weer mijn bed voor vannacht gevonden. Een mooie kamer, douche, maar vooral een lekker bed.

6 juni 2018
Om zeven uur wakker, ontbijt om acht uur. Heerlijk op mijn gemak genoten van het lekkers. Mijn hospice verteld me dat in Mereville een supermarkt is, wat mij erg blij maakt, mijn brood raakt op. Het is vandaag een grijze dag gelukkig wel droog. Mijn eerste kilometers gaan over een mooi weggetje door een bos. Daarna loop ik volgens mij door de graanschuur van Frankrijk, een hele rechte weg. Tot aan Mereville. Dit is een klein stadje met een mooi parkje aan het begin. Het regent echter weer dus neem ik hier geen bankje. Na mijn boodschappen gedaan te hebben vind ik een ruim bushokje met een bank. Hier lunch ik uitgebreid. Brood met kaas en jam. Na zo'n half uur begint het op te klaren en ga ik weer verder. Nog 3 km rechtdoor over een saaie weg en dan mag ik weer een landweggetje op. Heerlijk is dat, ik loop nu naar St Lubin, ik vraag me af welke heilige dat is, nog nooit van gehoord, maar ja alle beetjes helpen dus ook maar een schietgebedje naar boven. Als ik van mijn landweggetje af kom ben ik in Andonville, hier zou de camping moeten zijn. Ah daar is het bordje, met goede moed ga ik die kant uit. Volgende weg links, het is wel een lange weg waar niets op te vinden is, toch maar doorlopen, een splitsing helaas geen bordje, pak ik links of rechts? Gelukkig heeft mijn schietgebedje geholpen, Want er stopt een auto met een vriendelijke dame die me de weg wijst. En ja, ik ben gearriveerd. Nu nog mijn tentje opzetten en klaar is kees. Ben ik bezig begint het fors te regenen. Na een half uurtje is het weer droog. Tentje nat. Er is hier een zwembad waar ik gelijk gebruik van maak, lig ik goed en wel te zwemmen krijg ik een enorme hoosbui met donder en bliksem, dus hup weer op het plankier onder de luifel. Nu weer in de kleren en mijn avondmaal op. Je raad nooit wat er zojuist gebeurde, naast mijn tentje staat een andere tent. De eerste keer dat ik gelijk met andere pelgrims een overnachting deel, een echtpaar uit Oisterwijk, fietsers. We praten wat, vooral over de kleinkinderen, ze hebben 3 weken geleden een nieuw kleinkind erbij gekregen, in totaal nu zes. Het miezert nu dus duik ik mijn tentje in.

7 juni 2018
Ik word wakker van een dichtslaande autodeur, het is 6.40 uur. Als ik mijn bril op heb gezet baal ik, mijn tentje is niet lek, maar wel poreus. Zowel de binnen als buitenkant is nat. Gelukkig is het in de binnentent droog. Terwijl mijn tentje te drogen hangt over een paar tafels, eet ik en ruim de rest van mijn spullen in. Door de bui is ook de douche en wc onder water gelopen, dus niet echt fris. Het echtpaar is ook aan het ontbijt, hun tent kan gewoon ingepakt worden. Terwijl ik nog aan het drogen en weer in elkaar van mijn tent vertrekken zij. Ik ben om 9.45 uur op weg. Het is een goede dag om te lopen. De eerste 12 km loop ik heerlijk rustig op een glooiend en zigzaggend landweggetje, het is iedere keer weer een verrassing waar het weggetje is gebleven. Ik kan het alleen maar zien tot de volgende bocht, linksaf of rechtsaf het is niet te voorspellen. Zelfs het zonnetje speelt het spel mee, soms is het er en dan weer niet. Gelukkig komt zowel het zonnetje als het weggetje iedere keer weer tevoorschijn om verder te kunnen. Na die 12 km valt de volgende weg vies tegen, een brede voorrangsweg, rechttoe rechtaan. Blijkt ook dat er een nieuwe weg is gekomen, waardoor ik de verkeerde kant uit loop. Kom namelijk uit op een snelweg. Dus weer terug en neem een tussendoortje wat gelukkig goed uitvalt. Ik ben in Toury, nu op zoek naar de camping. Ligt aan de route, het is een kleine camping, er is nog een plekje vrij. Wel tussen het onkruid, maar mijn tentje staat weer.

8 juni 2018
Wakker om 7.15 uur, mooie tijd, nu kost het me niet veel tijd om opgeruimd te hebben. Terwijl ik ontbijt warmt de zon mijn tentje op zodat de dauw er al bijna af is. Nog even nadrogen en ik ben weer weg. Toury heeft een kleine kerk maar wel met een oude galerij ervoor. Daar neem ik een paar foto's van. Het is vandaag een zonnige maar saaie dag. En om 15.00 uur ben ik al in Artenay mijn volgende stop. Nu in een hotel, dit heeft wel wat voeten in aarde. Ik heb me niet gerealiseerd dat het vandaag vrijdag is en ik heb niet gereserveerd. In principe zijn ze vol, maar de receptioniste vraagt me even geduld te hebben. Voor pelgrims kan soms een deur open gaan die anders gesloten blijft. En ja, na een kwartiertje komt ze terug. Er is een kamer, maar hij is niet regulier. Als ik wil kan ik die voor de nacht huren, ontbijt morgenochtend om 7.00 uur in het hotel. Ik neem een biertje aan de bar, dan bedenk ik dat Orleans morgen misschien ook wel vol zal zijn. Dus vraag ik aan de receptioniste of ze voor mij wil bellen, de eerste twee hotels zijn vol, de derde is gesloten, het vierde hotel heeft nog een kamer. Die reserveer ik voor morgen. Nu naar mijn kamer en daarna naar de supermarkt.

  • 08 Juni 2018 - 17:04

    Jan Martens:

    Al heel wat extra km erop zitten.
    Maar zo te horen geen last van je enkels.
    Groetjes Jan

  • 08 Juni 2018 - 17:37

    Yolanda:

    Super dat je weer onderweg bent.... kunnen wij weer genieten van je verhalen.. zorg goed voor jezelf en je voetjes! Succes en plezier!

  • 08 Juni 2018 - 18:09

    Corry:

    Knap hoor Helma. Je bent weer op weg. Leuk om te lezen hoe het gaat. Succes verder, kijk weer uit naar het vervolg.

  • 08 Juni 2018 - 18:47

    Lisette:

    Hoi mama,
    Leuk om weer je reisverslag te mogen lezen en wat fijn om nergens te lezen dat je een tot nu toe probleemloze route (medisch) hebt.
    Ik ben benieuwd hoe het aankomende week verloopt. Ik kijk uit naar je volgende verslag.

  • 09 Juni 2018 - 08:56

    Joke Ligtvoet:

    Hoi HELMA.
    wat fijn om te lezen dat je weer bent begonnen aan jou missie.
    Zo te horen en te lezen gaat het goed.
    Geen last van je enkel?
    Geniet van alles wat je tegen komt.
    Wij vinden het ook heel fijn om jou verslagen te lezen. Heel veel wandel plezier en tot hoors
    Groetjes van Paul en mij.

  • 09 Juni 2018 - 18:46

    Dirk Van Den Hoek (Mede Pelgrim):

    Leuk om te horen dat je weer onderweg bent.
    Orléans is een prachtige stad met een vrouw als held (jeanne d'arc)
    Wij zijn toen via de rivier de Loire gelopen naar Tours.
    Het voordeel is dat de rivier ervoor zorgt dat je niet zo snel verkeerd loopt.
    Ook is de Loire een prachtige rivier.
    Heel veel wandelplezier toegewenst

    Buen Camino,

    Dirk

  • 10 Juni 2018 - 10:20

    Marjo:

    Hoi Helma,

    Weer lekker aan de wandel, om je tocht naar Santiago weer een gedeelte verder te komen. Knap hoor!!!! Gelukkig is het voor nu weer droog. We hopen voor dat je een hele goede tijd hebt en geen last van je voeten krijgt.
    Succes veel liefs van Ben en mij

    Groetjes Marjo

  • 11 Juni 2018 - 06:28

    Nicole:

    Super om te lezen dat je de voettocht weer hebt opgepakt. Veel succes!

  • 11 Juni 2018 - 11:13

    Janny:

    Hoi heleentje,

    Leuk je verslag te lezen
    Succes
    Groetjes van je kleine zusje

  • 12 Juni 2018 - 12:59

    Lia:

    Hoi Helma

    Leuk om je verhalen te lezen GENIET van iedere minuut

    Succes en wees lief voor je voetjes

    Groetjes Wim en Lia

  • 12 Juni 2018 - 19:29

    Ina:

    Hai Helma,
    Weer aan de wandel dus, leuk het allemaal weer te lezen, knap dat je het toch maar weer doet.
    Pas goed op jezelf!
    xx Ina.

  • 13 Juni 2018 - 18:25

    Anneke Bouwens:

    Hey Toppertje,

    Je doet het toch maar weer, fantastisch!!

    Geniet ervan girly,

    Groetjes Anneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Caen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2021

2021 vijfde reis, de laatste loodjes

03 Juli 2021

2021 vijfde reis 5

29 Juni 2021

2021 vijfde reis 4

25 Juni 2021

2021 vijfde reis 3

20 Juni 2021

2021 vijfde reis 2
HELMA

Liefdes: echtgenoot Paul, kinderen Marcel, Christian, Lisette en kleinkinderen Lisa, Anne en Eva. Moeder, oma, verpleegkundige, dichteres. Uitgebrachte bundels " Reiziger 2012 en Zwerver 2014" bij uitgeverij Boekscout te Soest. Hobby's: wandelen, fotografie, dichten, lezen, puzzelen (kruiswoord, sudoku).

Actief sinds 27 Juli 2017
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 19783

Voorgaande reizen:

04 September 2023 - 07 September 2023

Peerkepad

06 Juni 2022 - 09 Juni 2022

Van Lissabon naar Santiago deel 1

27 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

13 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

06 Juni 2022 - 30 November -0001

Van Lissabon naar Santiago

Landen bezocht: