5 juli tot 9juli - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu 5 juli tot 9juli - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu

5 juli tot 9juli

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg HELMA

10 Juli 2022 | Spanje, Santiago de Compostella

5 juli Pontevedra-Briallos

Vanmorgen pas om 7.00 uur wakker, eerst wat gegeten en daarna op pad. In het centrum ben ik even van de route afgeweken om door het oude gedeelte te kunnen lopen. Tenslotte ben ik ook een toerist. Terug op de route weer een brug over en een smalle straat in, vandaag begin ik niet met een klim, dus kan ik een lekker tempo aanhouden. Als ik een andere hoek om moet, kom ik temidden van een groep pelgrims die met een georganiseerde reis lopen. Hun goed recht, maar kakelen dat ze doen. Alles bij elkaar zijn het zo'n 60 a 70 wandelaars, en ze hebben ongeveer hetzelfde tempo als ik. Zodra ik een rustpunt zie, neem ik dus maar een pauze en laat ze passeren.Als ik ze niet meer hoor, ga ik ook verder, om even later door een groep schoolkinderen te worden ingehaald. Die lopen tenminste sneller dan ik. Na 4 km, beland ik weer in de grote kakelende groep. Ze hadden ook pauze genomen. En ik loop de schoolkinderen tijdens hun pauze voorbij. Die zal ik ook nog wel terug zien. Na 8 km komt er een stevige klim, daar gaat mijn tempo gelijk van naar beneden, dus uiteindelijk loop ik een eind achter alle groepen. Ik kom verschillende bekende tegen, die ik zeer waarschijnlijk vandaag voor het laatst zal zien, want na 18 km zoek ik mijn herberg op een zij willen nog 5 km verder. De herberg ligt iets van de route af en omdat ik geen zin heb om langs de autoweg te lopen laat ik maps.me mij de binnenwegen zien. Er is een restaurantje naast de herberg en vanavond eet ik samen met 3 anderen pizza.

6 juli Briallos-Valga

Vandaag is de bedoeling om te genieten van een etappe zonder heuvels. Ik loop via kleine paadjes door de vallei naar Caldas de Reis. De zon komt net beven de bergen uit en er staat een aardig windje. Het is heerlijk lopen, beetje vals plat maar boven, beetje vals plat maar beneden. Als ik door het stadje loop kijk ik uit naar koffie. Tot nu toe is alles nog gesloten, tot ik een andere staat in kijk en iemand op wat volgens mij een terras is zit en voor mij betekent dat koffie. Als ik het straatje inloop kom ik op een pleintje uit met een open café annex bar. Terwijl ik mijn koffie drink valt mijn oog ook op de bank en die heb ik ook nodig, bijna blut wat cash betreft. Het geluk is gewoon met me. Na deze zaken afgehandeld te hebben ga ik weer met frisse moed verder. Het blijft nog 4 km vals plat al is het iets valse geworden, als er ineens een klim aankomt. Ik haal het net niet zonder een keer te stoppen om op adem te komen. Als ik boven ben wordt ik door Aurora en haar moeder begroet. We hebben elkaar al eerder gesproken, maar toen geen van alle keren elkaars namen geweten. We lopen samen een eindje op een net als de andere pelgrims die we tegen komen zijn we op zoek naar...... koffie en iets te eten. Die vinden we eindelijk na 9 km. Na dezewelverdiende rust, ga ik verder. Het gaat nu naar beneden en dan weer wat omhoog. Maar ik bereik mijn herberg, die helaas aan een doorgaande weg ligt. Maar ja je kunt niet alles hebben.

7 juli Valga - Vilar

Vanmorgen wakker geworden door de anderen.Ondanks de doorgaande weg toch goed geslapen. Eenmaal uit de herberg blijkt het barretje waar de shop is open.Dus een ontbijtje met koffie, dat is een meevaller.Het eerste stuk is alleen maar naar beneden. Soms wat steil en soms zelfs wat steiler. Na 5 km blijft het even gewoon recht en dan ben ik in Pontecervaina, hier moet ik kiezen of ik de alternatieve of de gewone route neem. Ik neem de alternatieve omdat die langs het klooster in Hebron gaat. Ook een groepje Spanjaarden kiest hiervoor, dus hoef ik alleen maar te volgen. Het klooster valt tegen, ik heb er niet eens een foto van genomen. Na het klooster raak ik de groep uit het zicht, en mis ik een pijl. Dus neem ik de weg naar Padron en kijk daarna hoe ik weer op mijn route kom. Onderweg wordt me ook nog door passanten gewezen hoe ik moet lopen, dus binnen een paar km ben ik weer op de route. Het eerste stuk is door kleine dorpjes, maar daarna loop ik een heel eind op de doorgaande weg.Hier hoef ik niet te klimmen of te dalen, maar leuk is anders. Ik ben blij als ik weer een klein weggetje op mag. Het is af en toe omhoog en omlaag, maar goed te doen. Het zijn echt juweeltjes van weggetjes door kleine gehuchten. Mijn einddoel is ook zo'n klein gehucht. De herberg ligt fantastisch. Heeft een zwembad, een heel grote tuin,met zitjes,en een restaurant. Meer heb je toch niet nodig als pelgrim.

8 juli Vilar -Santiago

Na een klein ontbijt op pad, eerst nog op een rustig bospad, daarna de doorgaande weg op. Ik denk vandaag na 12 km te stoppen, want het wordt een hele warme dag. Gelukkig loop ik het grootste deel van de ochtend in de schaduw, in Escravitude loopt de route als het ware bijna door de kerk heen.Ik krijg er een stempel en maak een foto van een van de schrijns. Hierna ga ik weer verder op door bomen omzoomde weggetjes. Die af en toe flink omhoog gaan. Als ik in Raices ben, probeer ik slaapplaats te vinden,maar helaas alles vol, dan maar door naar het volgende stadje, het enige wat daar nog beschikbaar is, is een hotel voor 95 euro. Terwijl ik mijn lunch gebruik zoek ik nog verder naar plaats voor de nacht. Uiteindelijk heb ik een bed, maar wel aan de andere kant van Santiago. Op Monte do Gozo. Wel nu ik toch door Santiago loop, haal ik gelijk mijn Compostela op en bel Somin dat ik hier ben. Ze is zeer blij om mee nog te zien. We spreken met Malinka, Sonja, en Karin af om samen te dineren. Ik kan mijn rugzak intussen bij de herberg waar Somin verblijft zolang parkeren. Dat loopt iets lichter. Bij het diner ontmoet ik ook Peter een vriend van Sonja. Zij nodigen mij uit om morgen met hen naar Finistere te gaan. Malinka gaat ook maar die neemt een vroege bus en zij hebben een auto gehuurd. Dat aanbod neem ik graag aan. Na het diner neem ik een taxi naar Monte do Gozo.Hier blijkt vanavond een concert te zijn. Val ik even met mijn neus in de boter!Het is een internationale groep muzikanten. Er wordt spontaan door de omstanders gedanst. Heel gezellig. Toch om middernacht naar bed gegaan. Moet morgen ochtend weer 4 km terug naar Santiago lopen voor 10.00


  • 10 Juli 2022 - 13:33

    Yolanda:

    Je hebt het weer geflikt!!! Chapeau! Diepe buiging en petje af!
    Door het ‘meereizen’ via jouw verhalen, leek het alsof je er ook van heb kunnen genieten… ik en benieuwd naar verhalende je nog niet geschreven hebt.. goeie reis terug!

  • 10 Juli 2022 - 13:45

    Marcel:

    Super mama! Geweldig gedaan!

  • 10 Juli 2022 - 15:36

    Lisette :

    Zo trots op je!
    Je hebt ons zo mooi meegenomen. We zien er naar uit je weer te zien!

    Xx

  • 10 Juli 2022 - 17:39

    Willy:

    Helma, geweldig. En zonder al te veel mankementen. Goed gedaan hoor. Diepe buiging en petje af. Met liefs

  • 10 Juli 2022 - 19:57

    Jan:

    Dat wordt a.s. woensdag afzien!!

  • 10 Juli 2022 - 19:59

    Marjo:

    Hallo Helma, Hartstikke goed van je. Weer een flinke zware tocht gedaan.
    Trots op je.!!!!
    Zie je gauw.
    Groetjes

  • 11 Juli 2022 - 09:41

    Helga:

    Super gedaan Helma !
    Heb genoten van je reisverhalen en heb de indruk dat je deze reis meer genoten hebt mede door de ontmoetingen van nieuwe reizigers.
    Groetjes.

  • 11 Juli 2022 - 13:16

    Lia:

    Hoi Helma
    Dat heb je toch maar weer knap gedaan .
    Jammer dat de verhalen nu weer stoppen .
    Tot gauw
    Groetjes Lia

  • 11 Juli 2022 - 19:30

    Frances:

    Hoi Helma
    petje af weer dat je het toch maar weer gehaald hebt.
    gr Frances

  • 11 Juli 2022 - 19:50

    Esme:

    Wauw, goed gedaan zeg.
    Dankjewel dat we mee op reis mochten.
    Groetjes, Eric en Esme

  • 13 Juli 2022 - 09:48

    Jelske:

    Helma, vol bewondering je verhalen gelezen.
    En vol bewondering dat je zulke tochten maakt.
    Geweldig !
    groeten van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Van Lissabon naar Santiago

Pelgrim van zuid naar noord

Recente Reisverslagen:

10 Juli 2022

9 juli tot 13 juli

10 Juli 2022

5 juli tot 9juli

04 Juli 2022

1 juli tot 5 juli

01 Juli 2022

27 tot 30 juni

26 Juni 2022

23 tot 27 juni
HELMA

Liefdes: echtgenoot Paul, kinderen Marcel, Christian, Lisette en kleinkinderen Lisa, Anne en Eva. Moeder, oma, verpleegkundige, dichteres. Uitgebrachte bundels " Reiziger 2012 en Zwerver 2014" bij uitgeverij Boekscout te Soest. Hobby's: wandelen, fotografie, dichten, lezen, puzzelen (kruiswoord, sudoku).

Actief sinds 27 Juli 2017
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 19809

Voorgaande reizen:

04 September 2023 - 07 September 2023

Peerkepad

06 Juni 2022 - 09 Juni 2022

Van Lissabon naar Santiago deel 1

27 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

13 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

06 Juni 2022 - 30 November -0001

Van Lissabon naar Santiago

Landen bezocht: