9 juli tot 13 juli - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu 9 juli tot 13 juli - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu

9 juli tot 13 juli

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg HELMA

10 Juli 2022 | Spanje, Santiago de Compostella

9 juli Monte do Gozo-Fistera

Vanmorgen om kwart voor zeven wakker door doedelzak muziek. Dus uit bed, buiten kijk ik mijn ogen uit. Gisteren waren er een heleboel mensen met blauwe t shirts aan, nu zie ik mensen in allerlei kleurige kleren met een muziekinstrument. Dit weekend treden ze op in Santiago voor de cathedraal. Dit vanwege het heilig jaar. Met deze muziek loop ik op vleugels. Ik ben dan ook om 10.00 uur bij het station waar we hebben afgesproken. Daar moet ik toch nog even geduld hebben eer Sonja en Peter er zijn. Het autoverhuur bedrijf zit tijdelijk op een andere plaats. Maar we zijn onderweg naar Fistera. Het is een rit van 90 km maar wel door een mooi landschap. Af en toe zien we pelgrims lopen die deze tocht te voet doen. In Fistera is de herberg vlug gevonden . Daarna gaan we naar het strand en nemen een duik in de oceaan. Malinka is hier ook dus spreken we af om gezamenlijk te dineren en daarna naar Finestera te gaan, waarvan men vroeger dacht dat het het eind van de wereld is. Hier ontmoet ik ook Abby en Alice uit de USA. Tijdens het eten bedenken we dat we met zijn zessen een taxi nemen, we zijn allemaal lui. De zonsondergang is pas om 22.20 uur en omdat dit voor vele het einde van hun reis is nemen we 2 flessen wijn mee, om die met zonsondergang soldaat te maken. Ik neem voor de laatste keer afscheid van Malinka. Zij gaat morgen te voet verder. Om middernacht zijn we weer in onze herberg. Welterusten allemaal.

10 juliFinistere-Muxia - Monte do Gozo

Vanmorgen om 7 uur wakker, ik moet nog wat was afhalen en naar het pinautomaat. Om 8 uur vertrekken we naar Muxia, het is nog niet zeker of we daar overnachten of dat we terug naar Santiago gaan. De omgeving waar we doorheen rijden is puur genieten, maar we zijn blij dat we het niet te voet doen, te veel klimmen. Muxia is een nog kleiner dorp dan Fistere. Ik ga in mijn eentje op pad en bezoek de kerk, de haven en iets van de binnenstraatjes. Hier wordt ik aangesproken door een Franse vrouw die samen met een Italiaan en een Spaanse vrouw aan het eten zijn. Ze vinden dat ik ook iets moet eten en als pelgrims onder elkaar willen ze hun eten met mijn delen. Ik eet een beetje van de zwarte rijst met inktvis en neem wat wijn. Inktvis is nog steeds niet favoriet bij mij. Sonja kaart weten dat ze graag terug willen naar Santiago dus ik verontschuldig me bij mijn tafelgenoten en loop terug naar de auto. Peter een Sonja zetten me weer af op Monte do Gozo en we nemen afscheid. Zij gaan terug naar Porto blijven daar nog een paar dagen en vliegen dan terug naar Keulen. Ik heb een bed in de herberg. Vanavond treedt er een DJ op. Heel andere muziek.

11 juli Monte do Gozo-Lavacolla

Besluit ik eindelijk om met een korte broek aan te lopen, is het als ik buiten kom zo mistig als wat en koud. Ik ga naar het restaurant voor mijn ontbijt en besluit dat ik vandaag richting vliegveld loop. Dat betekend dat ik de Frances in tegengestelde richting moet lopen. Aangezien dat ik dan moet afgaan op mij tegemoet komende pelgrims, kan ik niet te vroeg beginnen, dus pak ik mijn e reader en lees mijn verhaaltje uit. Om 12 uur neem ik een lunch en daarna vertrek ik, na op maps.me te hebben gekeken welke kant op. Als ik al even op weg ben valt het me op dat er groene pijlen staan in de richting die ik loop. Volgens mij is de terugweg gemarkeerd. Dat maakt het voor mij een stuk gemakkelijker. Om 15 uur ben ik in Lavacolla in de herberg. Hier heb ik vorig jaar ook geslapen, maar wat een verschil, toen bijna niemand, nu een volle herberg. Zelfs een tent in de tuin.

12 juli Lavacolla- vliegveld

Vannacht moeilijk in slaap kunnen komen, maar uiteindelijk toch gelukt. Om 4 en 6 uur wakker van vroege pelgrims die vertrekken, ik zelf wordt weer om bijna 8 uur wakker. Nog alle tijd van de wereld om rustig te ontbijten. Gisteren in de shop aan de overkant gewinkeld. Om 9 uur vertrek ik richting vliegveld. Om zomin mogelijk over de drukke weg te lopen, kijk ik op maps.me voor een rustige route. Gevonden. Bijna 3 km rustig en de laatste 800 meter wel weer op de weg. Als ik weer op de weg kom is daar een barretje Ultreia genaamd, dat is ook de titel van het pelgrimslied dat in de hele wereld op bijeenkomsten wordt gezongen, het betekent zoiets als "doorgaan of doorzetten". Heel toepasselijk. Nadat ik daar even uit de hitte ben bijgekomen, ga ik de drukke weg op naar het vliegveld, gelukkig is er na 200 meter een fietspad annex voetpad. Dat loopt in ieder geval veiliger. Nu ben ik in de vertrekhal en wacht tot ik kan inchecken. Vliegtuig vertrekt lekker op tijd, maar het wachten op de bagage op Schiphol duurt eeuwen. Na ruim 1,5 uur heb ik mijn rugzak weer.Nu door naar het treinstation, een kaartje rechtstreeks naar Breda. Ha, over 4 minuten vertrekt de trein. Ren ik natuurlijk eerst het verkeerde perron op, maar ben toch nog net op tijd in de trein. Ik heb geluk, het schijnt dat alle latere directetreinen naar Breda,geannuleerd zijn. Ik weet niet of ze staken of een gebrek aan personeel hebben. Ik denk het laatste. In Breda staat Paul mij weer op te wachten. Heerlijk, kan ik weer lekker knuffelen.

Ik wil iedereen het beste wensen en bedanken voor alle leuke reacties. Tot ziens


  • 13 Juli 2022 - 11:56

    Marjo:

    Hoi Helma,
    Wel nog leuke dingen gedaan de laatste dagen, heel knap dat je dit weer gedaan hebt.
    Fijn dat je weer thuis bent.
    Liefs Marjo

  • 13 Juli 2022 - 12:01

    Willy:

    Hoi Helma en nu ook hoi Paul, fijn dat je weer thuis bent na deze avontuurlijke reis. Veel om te verwerken en te vertellen. Tot gauw, Willy

  • 13 Juli 2022 - 14:11

    Stella:

    Knap gedaan hoor!
    En nu weer lekker uitrusten en genieten van alles wat je hier hebt.

    Groetjes Stella

  • 13 Juli 2022 - 14:46

    Corry Martens:

    Hoi Helma,
    Ook het laatste stuk fijn om te lezen. Mooi avontuur heb jij weer meegemaakt en bedankt dat je ons mee hebt laten genieten. Fijn dat je weer thuis bent, zeker voor Paul.
    Gr Corry

  • 13 Juli 2022 - 18:12

    Lisette:

    Hoi mam, fijn. Dat je nog even toerist hebt kunnen uithangen, maar ook heel fijn dat je weer thuis bent. Tot vrijdag!

  • 13 Juli 2022 - 19:07

    Imelda:

    Je hebt weer een heel avontuur gehad. Fijn dat je weer thuis bent. We zien je de 23 ste wel. Groetjes Imelda

  • 13 Juli 2022 - 22:53

    Christian :

    Hoi mam, bedankt weer voor de mooie reis. Hopelijk heb je weer hele mooie herinneringen opgedaan en veel vriendschappen gesloten. Tot snel weer.

  • 14 Juli 2022 - 09:43

    Helga:

    Geweldige reis ,nieuwe vrienden ,mooie herinneringen.
    Nu genieten van weer thuis zijn samen met Paul.
    Groetjes.

  • 14 Juli 2022 - 22:04

    Jelske:

    Hoi Helma,
    Welkom thuis, en geniet van al je herinneringen.
    Groetjes

  • 15 Juli 2022 - 17:29

    Ina:

    Hai,

    Welkom thuis Helma, weer goed gedaan zeg. Prachtige verhalen, zo knap van jou.

    Tot gauw, groetjes Ina.XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Van Lissabon naar Santiago

Pelgrim van zuid naar noord

Recente Reisverslagen:

10 Juli 2022

9 juli tot 13 juli

10 Juli 2022

5 juli tot 9juli

04 Juli 2022

1 juli tot 5 juli

01 Juli 2022

27 tot 30 juni

26 Juni 2022

23 tot 27 juni
HELMA

Liefdes: echtgenoot Paul, kinderen Marcel, Christian, Lisette en kleinkinderen Lisa, Anne en Eva. Moeder, oma, verpleegkundige, dichteres. Uitgebrachte bundels " Reiziger 2012 en Zwerver 2014" bij uitgeverij Boekscout te Soest. Hobby's: wandelen, fotografie, dichten, lezen, puzzelen (kruiswoord, sudoku).

Actief sinds 27 Juli 2017
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 19883

Voorgaande reizen:

04 September 2023 - 07 September 2023

Peerkepad

06 Juni 2022 - 09 Juni 2022

Van Lissabon naar Santiago deel 1

27 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

13 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

06 Juni 2022 - 30 November -0001

Van Lissabon naar Santiago

Landen bezocht: