- Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg HELMA

09 Juni 2022 | Spanje, Santiago de Compostella

Lissabon - Santiago de Compostella

06 juni 2022

Vanmorgen heb ik nog lekker tijd om cappuccinomet Paul te drinken en de laatste spullen in mij handbagage te doen. Om half 10

Stappen we in de auto en gaan we richting Breda.Bij het station maant Paul me nog niet in paniek te raken en rustig aan doen. Nog een laatste omhelzing en mijn reis alleen begint.

Al voor ik op het perron ben gaat het al mis,

Ik kan mijn treinkaartje niet openen op mijn telefoon. Ik naar het ticket loket, gelukkig kan de mevrouw mij helpen doordat ik wel het afschrift van mijn betaling kan zien.Pff, de paniek sloeg al bijna toe. Ik heb nu een papieren ticket, maar daarmee kom ik op tijd de trein in. Op Schiphol eenmaal in de hal, zoek ik mijn check in balie. Hij is al open en het is niet druk . Nu op weg naar de securety dit is een heel ander verhaal. Ik heb de app running aangezet. 1 km langzaam in de rij van links naar rechts.8 rijen dik. Maar ik ben ruim op tijd dus geen probleem.Eenmaal door securety heb ik tijd om wat te eten en te drinken,een sanitaire stop en rustig naar de gate.Hier nog een half uurtje mensjes kijken en dan boarding, ready for take off, en voor ik het weet ben ik in Lissabon. Bij de taxi's is het druk maar het is goed geregeld. Als de chauffeur mij op plaats van bestemming zegt te zijn, blijkt hij het toch niet helemaal goed te hebben, maar even later komt hij terug naar de auto en weet hij het weer. Het is echt in het centrum, dat door zowel de chauffeur als de receptionist van het hostel aangeduid wordt als het getto. Ze zeggen het wel met een lach.De bedden voelen goed aan, maar ik moet bij het omhoog komen uitkijken dat ik mijn hoofd niet stoot. Ik heb het bovenbed maar kan er bijna zonder trapje in komen . Nu zit ik in een restaurantje en heb een biefstuk besteld ik kan er nog niet eens de helft ervan op. Mijn glaasje wijn is een klein karafje. Zal ik even goed slapen straks.

7 juni Lissabon-Appriate

Om 7 30u uit bed, vanaf 8uur is er koffie te krijgen en gaat ook de supermarkt open. Ga ik voor de koffie is het pas 7 uur. Vergetenp telefoon tijd bij te zetten naar Portugese tijd.

Dus maar even terug naar bed . Om iets na acht dan toch mijn koffie. Hierna op naar de supermarkt, en dan naar de kathedraal voor een credential en een stempel.Helaas geen cathedraal te vinden, en de kerken die ik wel vind gaan pas om 10 uur open. Dan maar door naar de route.Na 4 km kom ik aan het industrie terrein. Gelukkig is vlak daarvoor een boot terminal waar ook een taxi standplaats is. Ik overbrug hiermee 5 km.In Olivais loop ik even verkeerd, maar in no time zit ik weer op de camino. Het is intussen al erg warm en na 2 km totaal geen schaduw meer. 3km verder moet ik enorm passen en zoek dus een plekje in mijn behoefte te doen. Ik hurk netjes en val achterover op mijn gat, vergeten dat ik mijn rugzak nog aanheb. Wel dat zit ik dan,broek op mijn knieën dus geen mogelijkheid om op te staan. Ik wurm me moeizaam uit mijn rugzak. En probeer dan liggend mijn broek op te trekken. Maar ik lig midden in van die klittebolletjes planten, dus lukt dat niet.Gelukkig komt een mede pelgrim Sabrina uit Duitsland mij te hulp. Als ik sta ben ik nog een tijdje bezig om die klitjes uit mijn ondergoed en uit mijn huid te krijgen, voor ik weer verder kan. Sabrinablijkt nog een tijdje met me meelopen om te zien of het gaat. Maar het gaat goed. Aangezien zij 28 jaar is, weet ik dat ze sneller dan ik loop,dus zeg ik haar dat ze gerust door kan gaan. Ik zie haar weer in de pelgrimsherberg in Appriate. Mijn tempo is in deze hitte gewoon kalm aan dan breekt het lijntje niet.Uiteindelijk ben ik om 15,20 uur in de herberg. Wat extra water en douche, daarna een bezoekje aan de bar annex restaurant met Sabrina en Anna een Portugese daar zitten we ook Martin een Ier . We eten en drinken wat waarna we weer naar de herberg terug lopen. Ik controleer mijn was,alles droog. Daarna een belletje naar Paul en mijn verhaaltje.Nu slapen .

8 juni Appriate-Alverca do Ribatejo

Vannacht vaak wakker en vanmorgen veel te vroeg wakker door geluid van andere pelgrims. Wel te begrijpen want een aantal van hen loopt vandaag 30 km. Terwijl ik er maar 12 onder mijn voeten door laat gaan.Maar goed daardoor ben ik dan ook al om 8 uur onderweg. Het is nu nog een lekker temperatuurtje, wel een erg vochtige lucht.Je kunt ook niet alles krijgen. Ik loop samen met Martin het eerste stuk op,na een koffiestop gaan we ieder onze eigen weg. Het is een heel small paadje met nog steeds die klittebolletjes.

Maar na 5 km kom ik weer langs de rivier de Taag. Het is een mooi uitzicht dus heb ik er wat foto's genomen. Hierna loop ik ongeveer 1200 meter over een knuppelbrug die over een nat gebied van de Taag gaat.Vanaf hier is het een fietspad dat mij naar Valcarde leid. Hier moet ik van de route af om bij mijn hostel te komen.Omdat ik zo vroeg vertrokken ben moet ik nog even wachten voordat mijn kamer klaar is. Ik eet op het terras nog iets van mijn ontbijt. En dan komt de dame mij de sleutel geven . Aangezien ik vannacht niet veel geslapen heb.Doe ik een dutje, waarna ik in het restaurant aan de overkant mijn diner neem. Voor 10 euro vis, salade en een flesje bier.Niet slecht hè. Nu weer terug op mijn kamer dit verslagje gemaakt. Mijn overnachting voor morgen geboekt, heb daar het laatste bed. Gebeld voor de nacht erna,maar die doen niet aan reserveringen.Dus dan zeker zorgen dat ik vroeg vertrek.

9 juni Alverca do Ribatejo-Vila Franca De Xira

Vanmorgen uit mezelfom 7 uur wakker . Mijn choco croissant die ik gisteren bij de rijdende bakker heb genomen, samen met mijn yoghurtje op mijn gemak op gegeten, mijn rugzak gepakt en weer op weg naar de route. Als ik er bijna ben, kom ik 4 Amerikaanse tegen. Aden , Jayden, isabel and leiane. Net afgestudeerd, uit Texas. Zij gaan voor het langere werk. 28 km. Ik houd het bij weer zo'n 12, 13 km.De eerste 2 km is een rustig pad langs het spoor. Maar zodra we het spoor over moeten, is het 4,5 km op de N10. En heel drukke weg langs industrie. Gelukkig mag ik zodraik bij Alhandra benhet dorpje in, waar ik een bank vind om een rustpauze in te lassen.Terwijl ik weer iets eet en drink, komen de meiden er ook aan. Aden verteld dat ze al een baan gevonden heeft en over 4 werken daaraan begint. De anderen hebben langer vrij. Het idee van de camino komt van Jayden. Die was toen ze 15 was met haar ouders op vakantie in Spanje en had daar al die gele schelpen en pijlen zien staan. Toen ze erachter kwam wat de betekenis ervan is, heeft ze op internet er van alles over gelezen en besloten dat ze dat een keer zou doen. Dat ze voor de Portugese heeft gekozen, komt omdat een vriendin van haar in Porto woont. Als we Alhandra uitlopen, krijgen we een mooi pad langs de Taag, waar vissers hun netten te drogen hangen en hun bootjes in het water liggen.Een km verder komt het spoor weer aan de andere kant ons gezelschap houden. We passeren een groot kerkhof met van die huisjes, maar helaas liggen ze aan de andere kant van het spoor. Geen goede foto van te maken. Bij Vila Franca De Xira, neem ik afscheid van het groepje. Ik moet over het spoor heen en zij gaan verder naar Azumbuja.

Met Google mapsheb ik mijn hostel snel gevonden, maar eerst neem ik een terrasje voor een lekker vers geperst glas sinaasappelsap. Net voor ik bij mijn hostel ben is er een overdekte markt. Ik loop er doorheen en bedenk dat ik straks wel wat fruit kan halen. Rond 13.00 uur check ik in. Heerlijk de douche in, dan mijn wasje. Is straks alles weer schoon en droog. Op de markt hal ik kersen en mandarijnen, de kersen voor vandaag de mandarijnen gaan morgen mee. Ook een bezoekje aan de supermarkt die hier tegenover zit, en ik ben voor morgen weer voorzien van eten. Vanavond heb ik een pelgrims menu,wat ik samen met Alexandro nuttig en morgenochtend ontbijt. Weer spreken af dat we morgen samen vertrekken.


  • 09 Juni 2022 - 22:46

    Christian:

    Hoi mam,
    Fijn om te horen dat je eerste kilometers er goed op zitten.
    Blijf lekker rustig aan doen, dan kom je er ook. Geniet van elke dag.

  • 09 Juni 2022 - 22:54

    Yolanda :

    Fantastisch! Ik wandel weer met je mee!

  • 09 Juni 2022 - 23:14

    Willy:

    Goed om te lezen dat je al vlug een goede start hebt gemaakt. Lekker weer, goed voor jezelf zorgen. Met liefs

  • 09 Juni 2022 - 23:15

    Joke:

    Nou geweldig dat je er aan het een lopen bent. Veel succes

  • 09 Juni 2022 - 23:24

    Lisette :

    Hoi mam, geniet van je reis! We lezen weer graag mee. Liefs

  • 09 Juni 2022 - 23:35

    Janette:

    Hoi Helma, wat fijn om je reis weer te kunnen volgen. Doe rustig aan en geniet ervan. Liefs

  • 10 Juni 2022 - 06:20

    Stella:

    Hoi Tante Helma,

    Lekker je eigen tempo en ik geniet ook weer mee met al je avonturen.

  • 10 Juni 2022 - 09:54

    Corry Martens:

    Hoi Helma, Leuk om weer te lezen wat je allemaal meemaakt. Fijn dat we zo met je mee op reis mogen.
    Gr. Corry

  • 11 Juni 2022 - 15:05

    Lia:

    Hoi Helma

    Wat kun jij toch goed schrijven . Vooral het plasmomentje was perfect uitgebeeld. Ik zag het zo voor me haha.
    Kijk uit naar je volgende verslag
    Wens je veel plezier en pas goed op jezelf

  • 11 Juni 2022 - 22:09

    Marjo:

    Hoi Helma,

    Fantastisch verslag. Bianca vroeg ook al of ze weer die verslagen kon lezen.
    Ik heb de mail van je aan haar door gestuurd.
    Je plas verhaaltje kon zo voor mijn ogen zien.
    Succes verder,
    Groetjes Marjo

  • 12 Juni 2022 - 21:33

    Helga:

    Hoi Helma, leuk om jouw reisverslagen te lezen en op die manier met je mee te lopen.
    Succes met het vervolg van de reis.

  • 16 Juni 2022 - 17:49

    Bianca:

    Hoi tante Helma,

    Wat fijn om je tocht weer te mogen volgen. Wat leuk om zoveel mensen te mogen ontmoeten.
    Geniet ervan en succes.
    Groetjes Bianca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Van Lissabon naar Santiago

Pelgrim van zuid naar noord

Recente Reisverslagen:

10 Juli 2022

9 juli tot 13 juli

10 Juli 2022

5 juli tot 9juli

04 Juli 2022

1 juli tot 5 juli

01 Juli 2022

27 tot 30 juni

26 Juni 2022

23 tot 27 juni
HELMA

Liefdes: echtgenoot Paul, kinderen Marcel, Christian, Lisette en kleinkinderen Lisa, Anne en Eva. Moeder, oma, verpleegkundige, dichteres. Uitgebrachte bundels " Reiziger 2012 en Zwerver 2014" bij uitgeverij Boekscout te Soest. Hobby's: wandelen, fotografie, dichten, lezen, puzzelen (kruiswoord, sudoku).

Actief sinds 27 Juli 2017
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 19888

Voorgaande reizen:

04 September 2023 - 07 September 2023

Peerkepad

06 Juni 2022 - 09 Juni 2022

Van Lissabon naar Santiago deel 1

27 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

13 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

06 Juni 2022 - 30 November -0001

Van Lissabon naar Santiago

Landen bezocht: