Mijn wandeling van thuis naar wittem - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu Mijn wandeling van thuis naar wittem - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu

Mijn wandeling van thuis naar wittem

Door: HELMA

Blijf op de hoogte en volg HELMA

07 September 2023 | Spanje, Santiago de Compostella

Peerkepad

04-09-2023

Vandaag begin ik aan mijn volgend paddit keer her Peerkepad. Omdat ik maar 10 km loop van huis naar Marjo in Dongen kan ik lekker uitslapen en nog genieten van de ochtend met Paul. Na de lunch nog een laatste check aan mijn bagage en ik neem mijn ransel weer op mijn rug. Een laatste omhwlzing en ik ben op weg. De weg naar Dongen heb ik vaker gewandeld, maar ik heb me voorgenomen om te doen wat een terminale patiënt mij heel lang geleden heeft geadviseerd." Als je ergens heen gaat, kijk dan alsof je het voor het eerst en voor het laatst ziet. Dan is iedere tocht bijzonder". Dus kijk ik onderweg en bemerk dat ik inderdaad dingen zie die mij eerder niet opgevallen waren. Zoals bv een stenen muurtje met op de ene kant het woord gemeente en op de andere kant provincie, geen namen. Toch opvallend apart maar nooit eerder gezien terwijl ik er vaak langs ben gelopen. Ik geniet van het lopen door mooie weggetjes en langs de velden. In Dongen neem ik een stop op een bankje onder de bomen, waar ik aan de praat kom met een mevrouw die haar hondje uitlaat. Ze verteld dat ze alleen nog maar een rondje loopt met haar hondje, verder schildert, tekent en maakt kleine beelden. Zo hebben we allemaal onze hobby. Na een halfuurtje ga ik weer verder via de Heuvelstraat waar veel mooie oude huizen en een ruïne kerk staan, naar mijn eindpunt van deze dag. Bij Marjo eerst een lekker kopje thee en een praatje. Om 18.15 u is het etenstijd een lekkere salade met aardappel en een toetje toe. Daarna kletsen en puzzelen we nog wat,kijken naar de slimste mens en the Notebook, een erg mooie film, maar ik ga halverwege toch naar bed, welterusten

5 september

Vannacht een oaar keer waker geweest, maar om 7.45 u fris uit bed. Een ontbijt met peperkoek, mijn tas en spullen gecontroleerd en weer op weg. Marjo heeft nog een gekookt eitje voor me dat ook in mijn tas gaat, lekker voor onderweg. Na nog een knuffel, mijn stokken en mijn hoed. Stap ik de deur uit. Het eerste stuk is vrij saai, maar zelfs daar zie ik bijzondere dingen,zoals een veldkapelletje en een insecten hotel. Na 4.5 km kan ik de n weg verlaten en ben bij de Moerse Hoeve. Gelukkig is die zo vroeg al open en neem ik een heerlijke cappuccino. Na een toiletbezoek kan ik er weer tegenaan en even later loop ik het gebied van Huis ter Heide in. Ik hoop dat ik niet op de schotse hooglanders stoot, maar helaas, na 1 km moet ik dwars door de heide. Officieel mag je hier niet lopen vanwege kwetsbaar gebied, maar ik volg zoveel mogelijk het spoor wat de hooglanders maken. Als ik op een anderpad kom, ben ik weer blij en volg dat in oostelijke richting, maar weer stuit ik op koeien op mijn pad, dan maar weer de heide in en zoveel mogelijk koeienpaadjes vinden en volgen, het duurt even voor ik een normaal pad heb, maar ik kom weer op mijn oorspronkelijke route voorbij de koeien. Als ik bij het ven met hetvlonderpad ben,kom ik 2 dames tegen die me adviseren om, om het ven te lopen, want waar zij vandaan komen kwam net ook een kudde aan gebanjerd. Die goede raad volg ik op en loop via het vlonderpad naar de rechterkant van het ven. Als ik 1km verder ben kom ik weer koeien tegen, maar gelukkig kan ik via een zijpaadje er langs. Hierna nog een kudde te gaan maar die liggen net ver genoeg weg.Voor het laatste stukje om van het landgoed af te komen, heb ik mujn roueplanner nodig, die brengt mij veilig weer buiten het prikkeldraad.Nu nog 1.5 km en ik ben in het Peerke Donderspark. Hier zoek ik een bankje op waar ik mijn luch eet en aan mijn verslagje voor vandaag begin. Net als ik bedenk dat een toilet wel handig is, komt er een mevrouw op me af en vraagt of ik het Peerkepadheb gelopen . Nee ik begin er net aan,zeg ik. Ze verteld dat er direct een mis in de kapel begint en of ik naar de toilet wil dan doet ze de deur van het museum voor me open. Ik maak gebruik van beide en na de kerkdienst zet ik me aan de eerste officiele etappe van het Peerkepad. Voor mij zijn het de laatste 6.5 km van vandaag. Het is een hete dag dus profiteer ik van ieder beetje schaduw dat ik tegenkom. Het loopt lekker en voor ik het weet ben ik bijna bij mijn logeeradres, ik had afgesproken dat ik zou bellen als ik er bijna ben dus laat ik het even weten. Mijn hospita is een heel vriendelijke en gastvrije vrouw, ze heet Jeanne. In de tuin staat de een glas fris met een mini gebakje te wachten. Mijn kaas kan bij haar in de koelkast en daarna praten we wat om elkaar een beetje te leren kennen. Daarna wijst ze me mijn kamer, douche en toilet, er is ook nog een klein soort huiskamertje bij. Terwijl ik geniet van een douche, maakt Jeanne het eten klaar. Ik kan gelijk aanvallen. Een heerlijk kopje soep als starter , waarna ze aan het vertellen slaat. Opeens gaat in de keuken het rookalarm af. Gelukkig niets aangebrand. Op het keukentrapje staand kan ik net bij het alarm om het af te zetten. Het eten is veel te veel voor zo'n kleine eter als ik, maar het ia wel lekker. We sluiten af met cappuccino.Na nog wat napraten ga ik naar boven en gaat Jeanne aan de afwas, ze wil niet dat ik help. Boven neem ik contact op met het thuisfront en daarna nog even lezen, maar om 22.30 u gaat het licht uit. Morgen weer een dag.

6-9

Vamorgen om 7.15 u uit bed en om 7.45 zitten we aan het onrbijt. Een B[e-38]B kan hwt niet verbeteren. Ik moet ook mijn lunch hiervan maar klaarmaken zegt Jeanne anders moet ik het maar weggooien. Om 8.30 u ben ik weer onderweg naar mijn volgende adres. Het wordt weer een hete dag 28 tot 30 graden, maar nu is het nog te doen . Ik loop terug naar de officiele route en kom langs een alleenstaande kerktoren waarin nog een Maria kapelletje is. Voor ik Berkel Endschot uit ben, is er een weg opbreking, gelukkig wijst een van de werkers mij hoe ik er voobij kan lopen.Buiten het dorp loop ikal snelde Oisterwijkse bossen in. Na 3 km kom ik langs cafe Mie Pieters maar dit is gesloten. Gewoon doorlopen tot het volgende, maar als ik na 6 km nog steeds niets tegen kom, neem ik even een pauze op een bankje. Dat had ik beter niet kunnen doen, want nu word ik niet belaagd door een kudde koeien, maar door een horde muggen.Je snapt, mijn pauze duurt heel erg kort, helaas kun je die muggen niet zo makkelijk ontlopen als koeien . Op een gegeven moment ben ik het zo beu om gestoken te worden dat ik ondanks de hitte mijn vest maar aantrek. Nu kunnen ze alleen nog maar op mijn handen aanvallen. En dat doen ze dan ook. Na 10 km kom ik bij uitspanning Speyk waar ik dankbaar op het terras neer val en een cappuccino met appelgebak neem. Hier even geen muggen, er staan notenbomen en daar houden ze niet van. Na mijn rustpauze weer monter verder, met vest aan. Ik loop langs mooie vennen en door bos en heide en kom een fotogroep tegen, macrofotografie, ze zijn op dit moment heel minuscule zwammetjes en paddestoeltjes aan het fotograferen. Mijn telefoon heeft de migekujkheid om tot 10 x te vergroten, dus fotografeer ik ook 2 van die mini dingetjes, eigenlijk best goed gelukt. Met het vlote oog zag ik het paddestoeltje niet, maar 10x vergroot wel degelijk. Na nog een praatje wandel ik weer door.

Mijn lunch neen ik op een bankje bij het Belversven, hierna nog 5 km waarvan 3 over de weg. De hitte en vermoeidheid beginnen hun tol te eisen, de laatste km kost me 17 minuten. Rond 4 uur ben ik op mijn logeeradres. Achterom is hier ook kermis, mijn gastheer en vrouw Jan en Fien zitten op het terras. Even kennis maken, een drankje en dan onder de douche. Ik eet mijn broodje in de keuken en ben dan even boven op bed. Mijn telefoon is leeg en moet worden opgeladen en uk rust. Later ben ik weer beneden en klets nig iets met Jan. Fien is weg. Om 21 u bel ik naar huis, schrijf mijn verhaaltje en duik in bed.

7-9

Vanmorgen om 6 u eruit en ontbijt, om 7.20 u stap ik weer naar buiten. Eersr weer 2 km terug lopen voor ik op de route ben, maar dan ga ik ook. Ik heb mijn vest niet aan want het word vandaag 30 gr zo rond 12 u, maar na nog 2 km word ik weer belaagt door hordes muggen. Dus toch maar weer mijn vest aan. Het is nu nog vroeg, en de dauw ligt nog op de velden. Toch merk je dat zodra de zon er is ,de temperatuur rap omhoog gaat. In Spoordonk loop ik een eindje met een mevrouw mee, die met haar kleindochter in de kinderwagen wandelt, het gesprek komt al gauw op kinderen en kleinkinderen. Zo loop je ongemerkt weer 2 km. Waar ik de snelweg over moet nemen we afscheid. Ik bemerk dat hier zowel het Nederlands pelgrimspad als de Santiago route " via Brabantia " lopen. Dat kan natuurlijk ook niet anders als je richting Vessem en de pelgrimsherberg Kafarnaumloopt. Ik loop via de kapel van de Heilige Eik, waar ik even plaats neem om te kijken en een kleine gedachte achter te laten. Hierna wordt ik na een paar km een zeer smal paadje langs de Kleine Beerse op gestuurd en gelijk ben ik weer omringd door muggen. Ik ben blij als ik weer op de weg kan gaan lopen. Eenmaal in Middelbeers leg ik op een grasveld in de schaduw mijn plasticje neer en neem mijn lunch en pauze. Hierna ga ik verder weer langs een stroompje. Na 3 km geeft routic aan, hier links af. Maar dat kan helemaal niet. Dus ik even kijken op mijn route planner, blijk ik al die tijd op de verkeerde oever te lopen, terwijl er geen waarschuwing is geweest van, ga terug of ga naar de route. Ik dus rechtsaf gelopen maar mijn pad werd steeds smaller,maar uiteindelijk kon ik via een wei ( eerst wel even over het prikkeldraad) het stroompje oversteken. Nu in een andere wei. Hoe kom ik hier nu uit. Zelfs met mijn telefoon heb ik moeite om de uitgang te vinden. Gelukkig lukt het me en ben ik na200 mtr terug op de route. En iets verder is er koffie,voor mij dus cappuccino en een smoothie.Hierna kan ik met goede moed de laatste 3 km lopen.In Vessem vind ik de pelgrimshoeve iets voorbij de kerk. Ik word hartelijk welkom geheten en na de thee en een praatje, volgt de douche, het eten en het nakeuvelen. Fons de oprichter is op bezoek, hij woont nu in een verzorgingshuis, hij heeft veel te vertellen, maar kan ook goed luisteren. De hospitalero Anneen Wim zijn heel gastvrij, maar 21 uga ik toch naar boven, nog even het thuisfront bellen, mijn verhaaltje op waarbenjezetten en dan slapen.


  • 07 September 2023 - 21:49

    Christian :

    Hoi mam,

    Leuk je verslag weer te lezen. Hopelijk is het nog een beetje uit te houden met deze hoge temperaturen.

    Veel plezier nog een tot snel.


  • 07 September 2023 - 21:51

    Willy Merkx :

    Hoi Helma, weer leuk om zo mee te lezen wat jouw belevenissen zijn. Hopelijk is het komende dagen wat koeler en zeker minder muggen die je bezoeken. Wandel ze, groetjes


  • 07 September 2023 - 21:58

    Carla:

    Lieve Helma,

    Wat ben je een dappere meid,weer een bijzonder avontuur en een mooi verhaal.

    Tot horens


  • 07 September 2023 - 22:38

    Jelske:

    Hallo Helma, Leuk om weer een wandelverslag van je lezen. Leuk voor ons tenminste. Jij doet het werk, tussen de koeien en de muggen in de warmte. Ik hoop dat je er vooral van geniet.

    liefs


  • 08 September 2023 - 07:24

    Lisette :

    Hoi mam,

    Dank voor je mooie verhalen. Knap dat je dat toch maar weer doet in deze hitte!

    Veel plezier nog met deze wandeling!


  • 08 September 2023 - 07:51

    Stella:

    Hoi Tante Helma,

    Stoer hoor.....in deze hitte! Weer mooie avonturen en herinneringen.

    Groetjes Stella


  • 08 September 2023 - 12:49

    Lia :

    Hoi Helma

    Fijn dat we weer mee mogen genieten van jou reis avonturen.

    Maak mooie herinneringen en geniet van alles wat je tegenkomt

    Groetjes Lia


  • 08 September 2023 - 16:09

    Marjo Kouwelaar :

    Hoi Helma, jammer can ak die koeien en muggen.

    Maar je bent nog wel op route ondanks de hitte, en hebt weer leuke mensen ontmoet en allerlei dingen gezien die je voorheen over het hoofd zag.

    Veel succes verder.

    Ik volg je met belangstelling.

    Groetjes Marjo


  • 08 September 2023 - 16:09

    Marjo Kouwelaar :


  • 08 September 2023 - 21:29

    Marcel:

    Mooie avonturen weer mam!

    Kijk goed uit met de warmte en laat die muggen je niet het plezier ontnemen!

    Geniet lekker verder.

    Marcel


  • 09 September 2023 - 09:01

    Helga:

    Hoi Helma,

    Moedig om met deze warmte op route te zijn.

    Geniet ervan en sterkte met de muggen en koeien.

    Leuk om je reisverhalen te lezen.

    Groetjes en succes,

    Helga


  • 09 September 2023 - 12:32

    Joke:

    Hallo Helma,

    Gisteren, geloof ik, kwam het bericht binnen dat ik je weer kon volgen. Dankjewel, Had al gehoord dat je nu in Nederland liep.

    Maar die hitte valt natuurlijk niet mee. En dan die muggen...Op die hooglanders te dicht bij heb ik het ook niet zo, maar helaas wandel ik ook allang niet meer ver genoeg om ze tegen te komen. Knap dat je het weer doet en fijn dat het nog kan. Chapeau zusje [e-2764]️[e-1f44d]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

HELMA

Liefdes: echtgenoot Paul, kinderen Marcel, Christian, Lisette en kleinkinderen Lisa, Anne en Eva. Moeder, oma, verpleegkundige, dichteres. Uitgebrachte bundels " Reiziger 2012 en Zwerver 2014" bij uitgeverij Boekscout te Soest. Hobby's: wandelen, fotografie, dichten, lezen, puzzelen (kruiswoord, sudoku).

Actief sinds 27 Juli 2017
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 19810

Voorgaande reizen:

04 September 2023 - 07 September 2023

Peerkepad

06 Juni 2022 - 09 Juni 2022

Van Lissabon naar Santiago deel 1

27 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

13 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

06 Juni 2022 - 30 November -0001

Van Lissabon naar Santiago

Landen bezocht: