Vervolg - Reisverslag uit Bree, België van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu Vervolg - Reisverslag uit Bree, België van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu

Vervolg

Door: HELMA

Blijf op de hoogte en volg HELMA

11 September 2023 | België, Bree

8-9-2023

Om 7 u vertelt mijn wekker dat ik moet opstaan. Ik heb redelijk goed geslapen dankzij de klamboe over mijn bed. Als ik beneden kom, heeft Wim de tafel al gedekt, keus genoeg. Mijn route planner aan en om half acht ben ik weer op pad. Kan niets mis gaan denk ik dan nog. Maar na 2 km word me gezegd links dus gehoorzaam ik de dame. Na 1,5 km rechts. 200 mt ,ga rerug naar de route, dus kijk op mijn telefoon en wat blijkt. Waar ik links werd gestuurd, moest rechts zijn. Gelukkig zie ik dat een km verderop ik weer op de route kom. Als ik daar aan kom word ik weer een smal paadje langs de stroom op gestuurd. Na 200 meter is er geen pad meer te bekennen, terwijl aan de andere kant een pad door een weiland loopt. Ik besluit om terug te lopen. Dan zie ik een vrouw toch mijn pad oplopen, ik vertel haat dat het pad verderop er niet meer is, maar ja hoor je kan helemaal tot Duizel langs het watertje lopen, volg mij maar. Zij heeft hoge laatzen aan. We banen ons een pad door hoog gras en brandnetels tot boven mijn knieën. Binnen de kortste keer zijn mijn broek, sokken en schoenen zeiknat, maar we komen in Duizel aan. Ze heet José en woont in Eersel. Dus lopen we samen verder. In Eersel heb ik er 8 km opzitten dua neem ik afscheid van José en zoek ik een terrasje uit voor een capucino. Mijn broek is al aan het drogen maar mijn sokken niet, dus droge sokken aan en op zoek naar een volgend slaapadres voor zaterdag, want ik heb nog niets gehoord van achelse kluis. Ik heb geluk, als ik voor 18 u bij de familie in Hamont ben, kan ik daar slapen. Zij moeten die avond weg, ik mag dan op het huis passen zegt ze lachend. Ik ben blij dat ik in ieder geval onderdak heb, maar nu moet ik wel mijn route aanpassen. Want 28 km haal ik niet in die tijd. Het is nu 22 km geworden. Ik bel ook naar een adres in Bocholt, daar moet ik ook de voicemail inspreken, ik hoop dat het goed komt. Na mijn pauze loop ik met droge sokken in vochtige schoenen verder, ik hoef niet meer langs slootjes of dergelijke en wandel zo weer 6 km verder. Aan het begin van Bergeijk moet ik echt nodig naar het toilet. Ik weet dat hier ergens gemeenschap "de Hoge Berkt " is, dus als ik dat zie loop ik het terrein op. Er komt een heer ( Harrie) op de fiets aan als ik al binnensta bij de ontvangst. Natuurlijk mag ik gebruik maken van het toilet. Wil ik direkt ook nog een kopje koffie? Het is nu lunch uur dus als je eten bij je hebt, kun je met ons mee-eten, volg me maar. Ik kan bij de andere vrijwilligers aanschuiven en krijg koffie, karnemelk en als ik wil nog meer. We praten over bezinning en ervaring die je opdoet in je leven. Wat voor impact dat heeft en hoe ieder er anders mee omgaat. Na de maaltijd ga ik weer verder en zij gaan voorbereidingen treffen voor de 19 gasten die dit weekend komen. Na 2 km ben ik in het centrum en meld ik mij bij mijn hotel. Op mijn kamer neem ik douche en daarna vraag ik beneden waar de supermarkt is. Wel de Little is niet ver weg, na de boodschappen neem ik op het terras een alcohol vrij biertje en wandel door het centrum. Bij een cafetaria bestwl ik een frietje met frikadel speciaal. Wanr als ik moe ben heb ik toch niet veel honger. Hierna ga ik terug naar mijn kamer. Ik heb gevraagd of ik morgen om 7 u kan ontbijten, geen probleem. Nu ben ik op mijn kamer en schrijf mijn verslagje. Straks nog ff lezen, bellen met thuis en op tijd uit bed.

9-9-2023

Vandaag extra vroeg uit bed, 0m 6.40 u zit ik al aan het ontbijt en om 7 u vertrek ik uit het hotel. Ik heb op routic een aangepaste route gemaakt die mij 5 km minder ver laat lopen. Het is erg mistig, dus goed opletten. Zodra ik Bergeijk uit ben loop ik de zandpaden in,hier geen auto's of fietsers. Na 3 km kom ik op een zandweg met fietspad, ik kies ervoor om op het fietspad te lopen is wat egaler. Het is hier een echt spinnenweb labyrint. Heel mooi in de mist. Na een uur komt er een waterig zonnetje door de bomen. En na nog een uur is de mist weg en is het gelijk 23 graden. Het zal nog wel warmer worden. De weg voert een tijdje langs een doorgaande weg, waar gelukkig een fietspad naast loopt. Veel veiliger. Na een drukke verkeersweg over gestoken te zijn, loop ik richting Borger, maar wordt via een bospad naar Schaft geleid. Ik ga niet langs Achelse kluis of Achel maar loop er tussendoor. Dit houd wel in dat ik geen restaurantje of terrasje tegekom voor ik bijna in Hamont ben. Als ik na 11 km nog geen bankje ben tegen gekomen, vind ik een schaduw plaatsje vlak voor de poort van een landhuis. Ik neem hier een pauze en drink iets met een mueslireep. Na mijn pauze loop ik weer tussen de weilanden door, over een akker en wat kom ik aan het eind van de akker tegen, juist een bankje. Maar mijn route gaat verder, veel graspaden, die gelukkig over het algemeen redelijk begaanbaar zijn. Ik steek aardig wat watertjes over. Soms een klein bruggetje en soms gewoon het pad volgend . Nadat ik een heel lang pad tussen bos en boerenland heb gevolgd, kom ik weer op een weggetje uit. Ik hoopte op een bankje , maar helaas, wel een klein stenen muurtje met daarop de naam van zowel de beek als de buurt Beverbeek. Wel toepasselijk niet? Ik neem plaats op het muurtje en neem daar mijn lunch. Terwijk ik daar zit komt de boer van de boerderij net achter mij thuis, ik denk ha vior hem ook kunchtijd. Als ik uitgerust en uitgegeten ben, zit ik wel met afval, maar denk ik, de boer is nog niet weggegaan, dus misschien kan ik het wel bij hem kwijt. En dat lukt, hoef ik het niet mee te sjouwen.

300 mt verder om een bocht staat een bankje met prullenbak. Je zult het altijd zien gebeuren! Goed ik kan dat natuurlijk ook niet weten. Vanaf hier volg ik mijn route, ik twijfel nog even of ik niet iets anders zal doendoor langs een water te lopen ipv via de weg, maar dan denk ik weer aan die keer dat ik aan de verkeerde kant van het water bleek te lipen en kies de maar voor wa 't op mijn route staat. Achteraf blijkt dat ik best langs het water had kunnen lopen. Maar goed, gedane zaken maken geen keer zoals ze zeggen. Uiteindelijk loop ik het bordje Hamont Achel voorbij. Op dw volgende kruising is cafe "de Vegtis" . Deze naam heeft een betekenis, in vrieger tijden kwamen veel Teuten (handelaren) met zakken ( vegten) vol geld door Hamont. En dan raakten ze hier op goede dan wel slechte manieren hun geld kwijt uit hun vesten. Ik heb hier ook wat geld uit mijn " vest" kwijtgeraakt aan een capucino en een leffw blond 0%. Van hieruit is hwt bog maar een goede km denk ik naar mijn overnachtingsadres . Ik heb wat last van vermoeidheid, dus doe ik er in de hitte best lang over die km. Maar ik ben blij als ik er ben. Eerst weer een kennismaking bij een drankje in de tuin en dan naar boven en een douche. Ik bedenk dat ik eigenlijk wel toe ben aan een rustdag en vraag of er de mogelijkheid is dat ik nog een nacht langer kan blijven. Dat kan gelukkig. Mevrouw en meneer zijn vanavond weg, dus heb ik het rijk alleen. Ik eet mijn avondeten en ga daarna in de tuin zitten lezen. Het internet is erg slecht dus bel ik naar huis. Alles goed.

10-9

Vandaag een rustdag dus niet te vroeg uit bed

Na het ontbijt loop ik een rondje door het dorp, er is een mooie kerk waarvan ooit de toren in de oorlog is verdwenen. Nu hebben ze een houten toren naast de kerk gezet. Een beetje raar. Het klooster staat in de steigers en is dus niet te bezichtigen. Er is een mooi stadspark dat aan iedereen faciliteiten biedt, de speeltuin is enorm uitgebreid en er is een gezellig cafe met terras.

Het is monumenten dag, maar de molen is nog dicht. Vanmiddag start de halve marathon en dat in die hitte. Als ik terug in huis ben neem ik mijn lunch en ga naar de tuin. Martha is bezig met de was en haar kleindochter Joshie komt langs. We spelen met ons drieën yahtzee, zij doen het iets anders ze gebruiken het hele veld in een keer. Zodat je kunt kiezen in welke rij je je punten zet. Waardoor je meer kans krijgt om alles te halen. Ook wel leuk. Als Joshie weer naar huis is , gaan wij naar de straat want de marathonlopers komen er doorheen. We zijn een beetje aan de late kant, maar ook de laatkomers verdienen een aplaus. Hierna eten, nog natafelen, wat lezen en naar bed.

11-9

Vanmorgen om 6.30 u uit bed. Ik has gisteravond mijn rugzak al gepakt, en deze keer was het echt goed gelukt, hij bleef zelfs met mijn etensrugzakje recht opstaan. Voorheen viel hij altijd een beetje naar li of naar re. Wat ik in de loop van de dag altijd aan mijn heupen merkte. Als ik beneden kom staat het ontbijt al klaar. Door het gezellig geklets vergeet ik bijna de tijd, maar gelukkig voor mij hangt er een grote keukenklok en ben ik op tijd op pad. Als ik rechttoe rechtaan zou lopen, is het 14 km naar Bree, maar voor mij zal het wel veel langer duren. Ik loop via de stationsstraat richting spoorlijn en ga zodra ik hier voorbij ben rechtsaf de Bevrijdinggsstraat in, in deze straat staat een wit kapelletje dat is gebouwd in plaats van een meubelmakerij die hier ooit gestaan heeft. Een heel raar idee. Via Winter loop ik iets later weer tussen de velden door. Ik raak aan de praat met een boer die zijn koeien bijvoert met mais. Hij heeft best veel land, en zijn dochter is schaapsherder, zij heeft zo'n 1500 schapen en wil graag uitbreiden en die schapen op zijn land laten grazen als ze niet aan het werk zijn in gemeentes en heidevelden. Hij is nu al 3 jaar bezig om daar een vergunning voor te krijgen. Er zijn 2 schaapsherders die er mee uit wilken scheiden, en zijn dochter wil die schapen graag overnemen. Dan heeft ze er 3000, maar die moeten dan wel een thuishaven hebben. Overigens is het een lucratieve bezigheid schapen inzetten bij gemeenten en provincie . Na een tijdje nemen we afscheid en ga ik verder. Route.nl doet het niet goed, hij blijft zeggen dat ik premium lid moet worden, maar dat ben ik al . Nu kan ik niet navigeren , maar ik ben blij dat ik de route gedownload had. Nu kan ik hem tenminste wel zien, af en toe wel lastig, want ik moet hem de hele tijd aanhouden. Kost veel meer stroom en oplettendheid, dus loop ik af en toe verkeerd. Een keer denk ik al dat ik bij de brug ben waar ik overheen moet, en de tweede keer dat ik bij een kanaal kom loop ik naar rechts ipv naar links. Dit duurt wat langer voor ik het in de gaten heb. Dus ook langer teruglopen. Maar als ik dan eindelijk over de laatste brug van vandaag ben, zie ik voor me de kerk van Beek liggen. Het is erg warm en volgens mij is de accu van de telefoon bijna leeg. Doordat het maandag is, zijn alle horeca dicht. Gelukkig is de kerk open en heeft koelte en lekkere zachte banken. Terwijl ik rust, laad ik mijn telefoon op. Hij had inderdaad net de geest gegeven. Na mijn rust nu even met maps.me de weg naar mijn hotel gezocht. Ik heb er al 20 km opzitten en ik zie dat er nog iets meer dan 3 bijkomen, geen schaduw en langs een drukke weg, behalve het laatste stukje. Dat is weer een rustige weg. Ik ben zoals iedere avond blij dat ik er ben. Al mijn kleren plakken aan me, zo heb ik lopen zweten. Ik besluit vanavond hier te dineren anders moet ik weer 2,5 km terug lopen en weer hiernaartoe. Maar eerst onder de douche. Ik krijg de wifi code en kan later mijn bederffelijke waar in de gastenkoeling doen. Na mijn douche ga ik in de tuin zitten en bestel coor een keer wen rosé. Hier begin ik met mijn verhaaltje en voor ik het weet is het tijd voor het diner. Ik heb er niet bij nagedachr toen ik het besloot, maar het is iets anders dan bij een reataurant. Ik zal schrijven wat we voorgeschoteld krijgen

Het avondmaal begint met een amuse van krokante chips met een peperpatevulling.

2de gang 1 korstdeeg met ei omelet met een topping van spinazie

3de gang aardappel kroketjes, broccoli, zalmfilet, en/of kipfilet, salade

4de gang een vanille caramelvla met een gebrand caramelglazuurlaagje eroverheen .

Een fles water en ik bestel een bitterlemon.

Straks weer even contact met thuis en daarna naar bed.


  • 11 September 2023 - 22:38

    Christian :

    Je hebt de hete dagen overleefd mam, hopelijk gaat het vanaf morgen iets koeler worden en kan je wat meer genieten van het wandelen zelf.

    Succes de komende dagen. Xxx


  • 12 September 2023 - 09:07

    Lisette :

    Respect mam, niet anders.

    Ik hoop dat deze aankomende dagen voor je beter en fijner zullen zijn om te wandelen en kan je echt genieten van alles om je heen.

    Dank je wel weer voor het ons meenemen op je reis.

    Liefs


  • 12 September 2023 - 09:51

    Marjo Kouwelaar :

    Hoi Helma, wat een gedoe met die routique.

    Hopelijk gaat dat wat beter de komende dagen.

    Maar ik had dit met zo'n hitte nooit volgehouden.

    Mijn petje af voor je.

    Veel succes verder.

    Groetjes Marjo


  • 13 September 2023 - 09:17

    Helga:

    Hallo Helga,

    Wat ben jij een KANJER en wat geweldig dat je je reis en belevenissen met ons deelt.

    Succes en plezier voor het vervolg.

    Helga


  • 13 September 2023 - 10:36

    Joke:

    Hoi Helma,

    T is wat. Met de hitte, (is vandaag wel over, maar het temperatuur verschil wel groot. En al dat omlopen met je wandeling niet vrolijker.

    Hopelijk kun je komende tijd toch wat meer genieten mocht je het redelijk droog houden.

    Succes en dan voor de verslagen.

    Liefs,

    Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Bree

HELMA

Liefdes: echtgenoot Paul, kinderen Marcel, Christian, Lisette en kleinkinderen Lisa, Anne en Eva. Moeder, oma, verpleegkundige, dichteres. Uitgebrachte bundels " Reiziger 2012 en Zwerver 2014" bij uitgeverij Boekscout te Soest. Hobby's: wandelen, fotografie, dichten, lezen, puzzelen (kruiswoord, sudoku).

Actief sinds 27 Juli 2017
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 19802

Voorgaande reizen:

04 September 2023 - 07 September 2023

Peerkepad

06 Juni 2022 - 09 Juni 2022

Van Lissabon naar Santiago deel 1

27 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

13 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

06 Juni 2022 - 30 November -0001

Van Lissabon naar Santiago

Landen bezocht: