Onze wandeling van Florence tot nu - Reisverslag uit Consuma, Italië van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu Onze wandeling van Florence tot nu - Reisverslag uit Consuma, Italië van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu

Onze wandeling van Florence tot nu

Door: HELMA

Blijf op de hoogte en volg HELMA

22 Mei 2024 | Italië, Consuma

19-05-2024

Oosterhout- Florence

Vanmorgen om 8.30 uur wakker. Kriebels in mijn buik, zoals altijd als ik met het vliegtuig weg ga. Maar goed, uit bed en ontbijt met capucino en peperkoek. Vast ritueel, gaan de kriebels wel weer even weg. Laatste check aan onze bagage, nog even de afwas doen en de was die nog op hangt opvouwen en in de kast. En we zujn er klaar voor. Mijn broer Jan brengt ons naar Breda waar we de trein naar Schiphol nemen. Natuurlijk kan ik mijn treinkaartje op de telefoon niet meer vinden, maar gelukkig heeft Paul het ook op zijn telefoon. Op schiphol is het door de veranderingen weer even zoeken, maar uiteidelijk zijn we bij de gate. We hebben nog tijd voor een broodje met capucino en dan is het boarding en take off. Het is een rustige vlucht en 2 uur later landen we in Florence. De bus rijd niet meer, in plaats daarvan is er een tram. Waarbij het door mijn zenuwen weer even mis dreigt te gaan bij de ticket automaat. 3 keer geprobeerd, maar geen ticket. Dan maar even afkijken hoe anderen het doen. Daarna lukt het wel. Ik weet dat ik tot het eindstation mee moet en vandaar is het iets meer dan 1 km lopen. In het hostel blijkt iemand anders al een van onze bedden hebben ingepikt, dus ik weer naar de receptionist. Die zorgt dat alles goed komt. Na een korte douche gaan we de stad in. Het centrum is mooi, we lopen voorbij Palais de Medicine naar de Duomo. Waarna we nog door wat straatjes dwalen.Nemen nog een ijsje en gaan via een kleine supermarkt terug naar het hostel. De dag is lang genoeg geweest. Ik slaap in het bovenbed, Paul beneden mij. Welterusten

20-05 Florence

Vanmorgen om 6.30 wakker, me nog even omgedraaid en weer in slaap gevallen. Om 7 uur toch eruit voor het toilet. Paul is ook wakker dus kruip ik bij hem in bed. Lepeltje lepeltje, past precies. Uiteindelijk om 9 uur uit bed. Om 9.30 zitten we in een barretje aan het ontbijt. Ik vraag vanaf hoe laat ze open zijn. Vanaf 6.30 u. Fijnom te weten voor morgen. Daarna gaan we toeristje spelen. Uffici is gesloten, maar we wndelen er toch heen. Wat je wel kunt zien is ook mooi. Paul heeft polarsteps geïnstalleerd en is nu de fotograaf. Ik maak ook wel wat foto's maar hij is nu kampioen fotografeerder . We zien veel mooie maar ook veel lelijke gebouwen, het ligt er maar net aan of je in het centrum of daarbuiten wandelt. Bij de Duomo staat een wachtrij van bijna 1 km lang. Dan ben je zo een halve dag kwijt aan het wachten. Die tijd hebben wij niet. Er is sowieso al veel cultuur te zien. We wandelen ook nog door een parkje langs de Arno en zitten nu op een bankje bij het reuzenrad onder de bomen. Even rust. Na een klein halfuurtje gaan we weer verder en worden onderweg verrast door een kleine regenbui. Gelukkig duurt het niet lang. We komen langs een kapel die verscholen ligt in een klein maar mooi hofje. Er wordt in een zaaltje een dia serie over de geschiedenis van de kerk en de kapel gegeven. Er zijn enorm veel fresco's in de kerk en kapel. Bij iedere fresco wordt het verhaal van degeen die op de fresco staat vertelt. We komen ook in de tuin van Franciscus, dit is een stilte ruimte in deze drukke stad. Ook hier komen we heel onverwacht en per ongeluk in terecht. Het is gewoon zo, ik wandel zonder idee waarheen en zie zoveel juweeltjes die mijn pad kruisen, niet te geloven. Nu zijn we terug in het hostel, klaar met eten en onze rugzakken alweer geordent voor morgen.

21-05

Florence-Pontasieve 20 km

Om 6.00 uur gaat mijn telefoon af. Zachtjes uit bed want de anderen slapen nog. Eenmaal buiten op weg naar het barretje. Het is nog niet open maar er staan al een paar anderen te wachten. Om 6.35 u komt er iemand aan, er is helaas een probleem. Geen ontbijt. Dus wij maar op weg, mogelijk een volgend barretje. Na 2 km nog geen ander barretje maar wel een flinke regenbui. Onder een afdakje trekken we ons regenpak maar aan. Hoes om de rugzak en verder. We lopen een tijdje langs de Arno. Maar dan moeten we een hell smal maar druk weggetje in. Gelukkig eenrichtingsverkeer, anders moet je helemaal opletten. Dit weggetje volgen we zo'n anderhalve kilometer tot aan een drukke snelweg die we oversteken. We zijn nog steeds niets tegengekomen waar we wat kunnen eten. De weg gaat stteds meer stijgen en dat merken we wel. Dan zien we een bord met na 1 km een restaurant. Helaas blijkt het allang gesloten te ziijn. Iets verderop gaan we van de weg af en begint de bergweg. Veel stenen en keien en steeds omhoog. Na 10 km zien we 2 grote stenen waar pauze kunnen nemen. Hier eten we onze eieren, mueslirepen en drinken we wat. Dat laatste hebben weonderweg al meer gedaan. Er zijn nu 2 flesjes leeg. Terwijl we daar zitten komen 2 andere backpackers voorbij, italianen zo te horen. Na een halfuurtje gaan we weer verder. Na nog een paar km zien we hen zitten met hun lunch. Wij eten hier ook weer iets, maar moeten in no time ons boeltje weer inpakken vanwege een enorme stortbui. Dus lopen we weer verder. We zijn nu over de top heen en beginnen aan de afdaling.we lopen nu op een asfalt weg, gelukkig niet echt heel steil. Als we van dit weggetje afgaan, zegt Paul ineens hadden we daarboven bij het klooster geen stempels moeten halen? Wel ik loop niet terug. Het dalen gaat gestaag verder, totdat we een bospaadje ingaan. Na 10 meter gaat het plots heel steil naar beneden, en met steil bedoel ik ook echt steil. Veel stenen en soms heel glad. Het is zo vermoeiend dat ik op een gegeven moment door mijn knie zak en omval. Gelukkig niets ernstigs. Ik moet echt uitkijken en heel bewust mijn knien gestrekt houden. Even later valt Paul ook, maar die glijdt uit over een gladde steen. Als we het weggetje hebben overleeft zijn we bijna 200 meter gedaald in 650 meter. Mijn knieën voelen aan als blubber. Nog 100 meter dalen maar dan over 3 km. Zelfs dan zak ik nog 1 keer door mijn li knie. Een iets te grote stap genomen. Maar we zijn nu in Pontasieve ons B[e-38]B is omhoog soms met trappen en soms erg steil lopen maar we komen er.

Ik ga eerst even liggen en de douche komt later wel. Het is nu 16.30 uur. Straks nog uit eten en vanavond vroeg naar bed


  • 22 Mei 2024 - 19:51

    Frances :

    Succes bij jullie nieuw avontuur weer [e-1f618]


  • 22 Mei 2024 - 20:03

    Stella:

    Stoer hoor! Veel reisplezier!


  • 22 Mei 2024 - 21:32

    Corry:

    Wat een verhaal!!!! Niet zo'n fijn begin van jullie avontuur!!.Hopelijk gaat verder beter.


  • 22 Mei 2024 - 22:15

    Willy :

    Dat is een heftige start. Fijn dat jullie dit samen kunnen doen


  • 23 Mei 2024 - 11:48

    Marjo:

    Zo, Helma, het is niet het beste begin. Maar jullie avontuur samen is begonnen.

    je moet natuurlijk niet te veel uitglijden en je knieën blesseren.

    Maar jullie hebben ondertussen wel weer hele mooie dingen gezien.

    veel succes verder.

    Groetjes aan Paul


  • 23 Mei 2024 - 12:53

    Lia:

    Heb het fijn samen


  • 23 Mei 2024 - 21:53

    Marcel:

    Mooi geschreven Mam. Geniet van de reis en geen ongelukjes!


  • 24 Mei 2024 - 00:15

    Joke:

    Tjee, wat een heftig begin. Hopelijk gaat het verder minder heftig allemaal.

    Geniet van de mooie dingen en blijf voorzichtig. En weer bedankt voor je verslag Helma.

    Liefs voor sllebei


  • 26 Mei 2024 - 16:03

    Helga:

    Wat een onderneming, petje af, en wat fijn dat jullie het samen doen.

    Veel succes jullie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Consuma

HELMA

Liefdes: echtgenoot Paul, kinderen Marcel, Christian, Lisette en kleinkinderen Lisa, Anne en Eva. Moeder, oma, verpleegkundige, dichteres. Uitgebrachte bundels " Reiziger 2012 en Zwerver 2014" bij uitgeverij Boekscout te Soest. Hobby's: wandelen, fotografie, dichten, lezen, puzzelen (kruiswoord, sudoku).

Actief sinds 27 Juli 2017
Verslag gelezen: 75
Totaal aantal bezoekers 21011

Voorgaande reizen:

04 September 2023 - 07 September 2023

Peerkepad

06 Juni 2022 - 09 Juni 2022

Van Lissabon naar Santiago deel 1

27 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

13 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

06 Juni 2022 - 30 November -0001

Van Lissabon naar Santiago

19 Mei 2024 - 30 November -0001

Franciscaanse voetreis

Landen bezocht: