Deel 3 - Reisverslag uit Pisa, Italië van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu Deel 3 - Reisverslag uit Pisa, Italië van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu

Deel 3

Door: HELMA

Blijf op de hoogte en volg HELMA

29 Mei 2024 | Italië, Pisa

26-05

Badia Prataglia

Vandaag helaas niet lopen. Ik kan mijn knie niet ver genoeg omhoog doen om een steile helling op te gaan. Het is vandaag zondag en er is geen openbaar vervoer. Noodgedwongen blijven we dus hier. Ik rust veel, loop af en toe met Paul een stukje door het dorpje. Er is om 11 uur een mis met een kinderprocessie van communicantjes. Ik besluit om daarheen te gaan. Als ik het kerkje achter de communicantjes inga, begint het koor te zingen. Dat klinkt echt fenomenaal. Het kerkje zit stampvol, er moeten zelfs mensen blijven staan. Ook al versta ik niets, blijft het koor mij verbazen. Na de mis gaat de kinderprocessie het dorp in en zoek ik Paul weer op.

Die zit op het terras van het hostel. We nemen cappuccino en taart als middagmaal. Daarna weer naaronze kamer. Beentje omhoog. Daarna weer even naar buiten, bij een barretje nog een ijsje gehaald, wat rond gelopen en op een bankje gezeten en weer terug naar binnen. Om 19.00 uur diner. Aangezien het er niet naar uitziet dat het vlug beter gaat, besluiten we om terug naar huis te gaan. Zeer waarschijnlijk via Pisa. We zijn nu toch in Italië.

27-05

Badia Prataglia-Pisa

Vanmorgen om 7.15 u uit bed. Tassen gecontroleerd en ontbijt. We nemen de bus van 8.20 u naar Bibbiena, het is deze keer een kleine bus. Aangezien ik geen tickets in de bus kan kopen en ook een bankpas niet kan, vertelt de chauffeur me dat hij over 5 km stopt bij een bar annex loterijverkoop, waar ik ook tickets kan kopen. Zo gezegd zo gedaan. Netjes vanaf Badia Prataglia betaalt. In Bibbiena moeten we een half uur wachten op de bus naar Firenze. Deze vertrekt om 9.30 u, omdat deze door al de dorpjes rijdt zijn we pas om 11.45 u bij het station om de trein naar Pisa te nemen. Het ticket machine doet het niet, dus worden we naar de ticketbalie gestuurt. Hier moet je een nummer trekken. Wij hebben 421 en 397 is aan de beurt. Om 12.30u zijn die mensen nog steeds bezig, maar gelukkig is er een andere balie open. We kunnen de trein van 13.16 u halen. Dit is een stoptrein en halverwege wordt omgeroepen dat er en probleem is waardoor we stil moeten blijven staan. Uiteindelijk zijn we om 15.45 u in Pisa. Ik stel maps.me in om bij het hotel te komen, maar dat gaat halverwege ook mis. We worden helemaal verkeerd gestuurd. Uiteindelijk moete we 1.7 km terug lopen. Uiteindelijk zijn we om 16.30 u in het hotel. Het is op de derde verdieping. Wel heel schoon, met een fijne badkamer. Ik duik gelijk onder de douche. Na even gerust te hebben, gaan we het centrum in. Eerst een cappuccino die hebben we wel verdient. Na nog wat geslenter, vinden we een eettentje met terrasje, waar we iets van onze gading vinden. Gegrilde beef met gegrilde groente en frietjes. Nog een ijsje bij de ijssalon en weer terug naar het hotel. De trap naar de derde verdieping vertelt me dat mijn knie niet doet wat hij moet doen. Ben ik boven zegt Paul, ik heb de lift gevonden. Morgen weer een dag.

18-05

Vamorgen vroeg wakker door een mug die mijn bloed schijnbaar lekker vind, ik ben zowel in mijn arm als mijn gezicht gestoken. Ik blijf nog wel in bed, maar duik helemaal onder mijn laken. Om 8 uur toch eruit en samen aan het ontbijt. Rond 9.45 u gaan we Pisa in. We bekijken alle gebouwen op het Piazza dei Miracoli. De scheve toren, de douma, de enorme doopkapel, stadswallen en klooster. We nemen iets buiten dit plein onze lunch en een goede pauze, op onze terugweg naar het hotel bezoek ik een kerk. (hier wordt ik gebeld door het hotel, we zijn verhuist van kamer 1 naar kamer 2, we hadden in eerste instantie maar voor 1 nacht geboekt ) waarna we via het Piazza del Cavalieri weer terug naar het hotel gaan. Hier leg ik mijn been weer hoog en hou rust. Pisa is een mooie stad, maar er wordt veel in gewerkt aan straten en huizen, waardoor het soms een rommeltje is.

29-05

Pisa-Oosterhout

Vanmorgen net voor 7 wakker., maar pas om 8 uur uit bed. Backpacks inpakken, want we gaan vandaag naar huis. We hebben nog wel de hele dag om vol te maken dus is de vraag of we onze tassen hier kunnen laten. Dat kan tot 16.u. We gaan na het ontbijt eerst op zoek naar het politiebureau, want ik heb gisteravond een portemonnee met geld en sleutels gevonden en als ik zo iets kwijt raak wil ik dat ook graag terug. Bij het politiebureau wordt ik bij het eerste loket weggestuurd, ik moet bij een ander bureau zijn, daar moet ik een nummer trekken. Na een tijdje gewacht te hebben, vertelt de agent me dat ik verkeerd ben, ik moet weer terug naar het andere bureau. Ik zeg dai ik daar al geweest ben, dan vraagt ie me even te wachten en belt zijn collega. Ik moet toch terug, zijn andere collega had zich vergist. Oke dus weer terug. Nu word ik wel gelijk geholpen. Maar goed, na 45 minuten is het geregeld. Paul plaagt me dat er beslist een aureooltje boven mijn hoofd zweeft. Ik wil graag het Scotti park bezichtigen, het niet zover van ons hotel vandaan, niet groot maar het moet wel mooi zijn. Het is inderdaad niet groot, maar het is wel op een interessante maniet mooi. Hierna loop ik op mijn gevoel weer richting het Piazzi Miracola. We komen door mooie steegjes en via een rustig fiets/wandelpad uit bij het Palais de Justitie, oftewel het gerechtsgebouw. Nu is het nog maar een paar smalle straatjes en we zien alle souvenierstalletjes al weer staan. We kijken nog een laatste keer naar de scheve toren en nemen dan weer een straatje dat we nog niet eerder ingegaan zijn. We lopen langs het botanisch museum en werpen een blik in de tuin. Onze volgende stop is een pleintje met grote bomen en veel schaduw. Dat kunnen we wel gebruiken, schaduw bedoel ik dus. We genieten van de capriolen die een klein jongetje uithaalt terwijl we hier rusten. Het is al voorbij lunchtijd en bij bar Odeon eten we een broodje ham / kaas. We struinen nog wat straatjes door en komen weer bij de Arno uit. Hier is onze favoriete ijssalon. Nog een laatste keer, er komt toevallig net een tafeltje vrij. Daarna nog een cappucino en het is tijd om onze rugzakken weer om te gorden en naar het vliegveld te lopen. Van hier uit een goed half uurtje. Om 16.45 u zitten we op een terrasje bij het vliegveld. Etenstijd baquette ham/ ei. Smaakt goed. Daarna inchecken en door de securety. Ik piep, komt door mijn kniebrace, dus even een surveillance check en dan mag ik ook door. Nog even extra wachten, het vliegtuig heeft vertraging. Nu in het vliegtuig nog 2 uurtjes en we zijn in Amsterdam, waar Christian ons opwacht. Helaas, maar ik weet ondertussen wanneer ik moet stoppen. Zelfs met pijn in mijn hart en flink balend. Bedankt dat jullie ons gesteund hebben.


  • 29 Mei 2024 - 21:41

    Willy Merkx :

    Voor nu dus welkom terug al zal je even flink balen. En toch afgelopen week koesteren. Jullie hebben dit toch mooi wel gedaan. Kanjers!!!


  • 29 Mei 2024 - 21:51

    Corry:

    Ontzettend balen voor jullie dat het niet mocht lukken. Jullie geven niet zomaar op. Wel fijn dat je het nu samen kan delen. En knap voor het stuk dat jullie wel gedaan hebben.

    gr. Corry


  • 30 Mei 2024 - 11:14

    Marjo:

    Hoi Helma, heel jammer dat jullie niet verder kunnen met jullie voettocht.

    Maar met je knie moet je nog heel wat jaartjes door kunnen gaan.

    Ik ben wel trots op jullie dat jullie dit samen ondernomen hebben.

    Zorg maar goed voor die knie en misschien kunnen jullie volgend jaar jullie tocht wel afmaken. Liefs Marjo


  • 30 Mei 2024 - 13:53

    Helga:

    Hoi Helma en Paul,

    Jammer dat het niet volgens plan is gegaan maar evengoed een geweldige prestatie.

    Groetjes Helga


  • 30 Mei 2024 - 18:47

    Joke:

    Hoi, hoi Helma en Paul,

    Wat vreselijk balen voor jullie.

    Maar wel een avontuurlijk korte vakantie om op terug te kijken.

    Beterschap met de knie.


  • 31 Mei 2024 - 12:22

    Carla:

    Wat vervelend allemaal,toch erg knap dat jullie dit stuk hebben volbracht


  • 02 Juni 2024 - 00:04

    Anneke :

    Fijne thuiskomst Helma en Paul!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Pisa

HELMA

Liefdes: echtgenoot Paul, kinderen Marcel, Christian, Lisette en kleinkinderen Lisa, Anne en Eva. Moeder, oma, verpleegkundige, dichteres. Uitgebrachte bundels " Reiziger 2012 en Zwerver 2014" bij uitgeverij Boekscout te Soest. Hobby's: wandelen, fotografie, dichten, lezen, puzzelen (kruiswoord, sudoku).

Actief sinds 27 Juli 2017
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 23328

Voorgaande reizen:

04 September 2023 - 07 September 2023

Peerkepad

06 Juni 2022 - 09 Juni 2022

Van Lissabon naar Santiago deel 1

27 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

13 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

06 Juni 2022 - 30 November -0001

Van Lissabon naar Santiago

19 Mei 2024 - 30 November -0001

Franciscaanse voetreis

Landen bezocht: