2019 vierde reis - Reisverslag uit Caen, Frankrijk van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu 2019 vierde reis - Reisverslag uit Caen, Frankrijk van HELMA BEVER-MARTENS - WaarBenJij.nu

2019 vierde reis

Door: Helma de Bever Martens

Blijf op de hoogte en volg HELMA

18 Augustus 2019 | Frankrijk, Caen

2019

2019
13- 8

Vandaag met de trein naar Bordeaux om vandaar mijn voetreis naar Santiago te vervolgen . Op het station van Antwerpen raak ik in gesprek met een andere Nederlander, hij moet naar Parijs voor en vergadering. Drie kwartier na de officiële vertrektijd komt de thalys pas aan . Als we vertrekken komen we niet verder dan net buiten het station, waar de trein stil valt. Niet voor of achteruit te krijgen. NSA en half uur wordt omgeroepen dat we terug het station in worden geduwd en daar aan de volgende thallys worden gekoppeld. De thalys bijnaam uiteindelijk bijna anderhalf uur vertraging , waardoor ik mijn aansluiting naar Bordeaux mist. Pas om vijf uur in Bordeaux. het zoeken naar het office du tourismekost enige tijd daar ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Een beveiliger wil me zelfs naar een ander station sturen met de bus en de tram. Terwijl op internet duidelijk staat dat er hier een is. Uiteindelijk blijkt inderdaad in hal 2 een klein bureau office du tourisme . hier werd me gelijk meegedeeld dat er een pelgrimsoord was dat nog maar een half uur lopen was. Ik was best gaar van de treinreis, dus even lopen is dan wel prettig. Het huis was in de binnenstad en gemakkelijk te herkennen. Er stond een pelgrims pop buiten. Voor het eerst ben ik niet alleen . Er is een andere pelgrim , Jerom. Na de douche gaan we boodschappen doen. Hij wil voor mij koken. Maar we nemen ook en biertje aan de Gironde. Het eten was heerlijk . Uiteindelijk liggen we om 12 uur in bed.

14-8

Vanmorgen om 7 uur er weer uit, aangezien we besluiten om samen te starten, zijn we na het ontbijt om 9 uur op weg. Het begin van de route vinden we door Google Maps te gebruiken, daarna blijkt dat de wegwijzers prima werken. Jerom is wel constant druk, maar houdt zeker rekening met mij. Hij is muziekleraar en speelt zelf de basgitaar in een bandje. Hij heeft dan ook de hele tijd muziek in zijn hoofd.
Na 16 km blijkt dat Jerom minder rust pauzes nodigt heeft dan ik dus nemen we afscheid van elkaar. Ik neem een iets langere pauze en ga dan verder. Na 4 km kom ik voorbij een meertje waar ik en toilet aan waterpunt is, en prima plaats voor mijn tentje denk ik. Helaas hier is dat niet toegestaan. Dus na een bezoekje aan de toilet , en blik op het mooie terrein weer verder. Na 21 km houd ik het voor gezien en ga op zoek naar een plaats om de nacht door te brengen, bij chateau Leognin zijn wel kamers te huur, maar ik vind bijna 100 euro wel erg veel. Gelukkig loopt er precies tegenover het chateau een paadje het bos in. Na 70 meter vind ik het plekje. Wel goed kijken waar mijn tentje recht staat. Nu nog eten, tanden poetsen en om 20uur lig ik u mijn tentje. Nog even naar huis bellen en mijn verhaaltje, dan welterusten allemaal.

15 - 8

Vannacht niet echt goed geslapen eerst door een maag die een beetje van slag is en daarna wakker geworden van een flinke regenbui. Dat wordt poetsen over een paar uur. Toch weer in slaap gevallen, maar om 5 uur weer wakker , tent door de regen wat ingezakt. Dus naar buiten, haringen weer verder de grond ingeslagen , even toilet en weer terug mijn tentje in. Om 7 uur was het gelukkig droog, dus kan ik mijn tentje mooi droog wrijven en invouwen. Om 9.15uur als ik mijn bospaadje uitloop, staat er een andere pelgrim toevallig een drink pauze te nemen . Haar naam is Catherine. Ze gaat ook naar le Barp. We lopen een stukje op, maar zij wil langzamer gaan. Dus ga ik alleen verder. We zien elkaar wel in le Barp. Het is van nu af aan steeds rechtdoor dus blik op oneindig en verstand op nul. Na elf km wordt ik ingehaald door Emanuel die ik later ik nog terug zal zien. Om 15 uur ben ik in de gite du pellerin , Emanuel is er al, ook een Japanner genaamd Saburo. Catherine is de volgende en 1 uur later komen Coline en Lea . Maurice en Evire onze hospitaleros zijn erg gastvrij en geven goede voorlichting over de komende route. Er is na de tweede volgende stop een afwijking , deze is goed aangegeven, maar ik moet dan wel op tijd opletten. We eten vanavond allemaal samen, wat erg gezellig is. Ik versta wel niet alles maar indien nodig vertaald en van hen wel. Om 21 uur liggen we allemaal wel in bed.

16-8
Vanmorgen is iedereen rond 7uur uit bed. Saburo is de eerste die na het ontbijt vertrekt. We zien als alles goed gaat elkaar vanavond weer in de volgende gite. Mijn ontbijt bestaat uit de rest van de pizza . Catherine is de volgende. Als ik iets later op weg ga, kom ik haar na een half uurtje tegen. We lopen een eind samen op, leer ik weer iets meer van de franse taal. Na ongeveer 10 km worden we ingehaald door Emanuel. Iets later verlaat ik Catherine. De route gaat nu door een veel gevarieerder landschap dan gisteren. Er mooi met bossen en heidevelden. In Belin- Beliet neem ik een pauze op het pleintje bij de kerk. Helaas staat deze in de steigers en is gesloten. Als ik verder loop raak ik de weg kwijt, gelukkig zie ik een paar fietsers uit hun huis komen en vraag hun de weg naar Belin-Mons waar de gite is. Volgens de informatie die ik gisteren kreeg zou het nog 4 km zijn. Ik wordt het fietspad gewezen en moet bij de doorgaande weg rechtsaf en alsmaar rechtdoor. Als ik bij de hoofdweg ben zie ik de super U, tijd voor boodschappen. De hoofdweg is de 1010 een erg drukke autoweg. Maar als ik nogmaals informatie vraag, wordt ik inderdaad die weg op gestuurd. Na drie heel drukke kilometers zie ik toch een wegwijzer eglise mons. Gelukkig is het nu niet ver meer. De kerk is uit 1300, helaas gesloten. Als ik twijfel of ik links of rechts af moet, zie ik de shirts van Saburo en Emanuel aan de waslijn hangen. Alles bij elkaar heb ik bijna 23 km gelopen. Morgen is de volgende gite dertig km. Ik weet niet of ik dat haal want ik heb een aardige blaar onder mijn hiel. Heb nu besloten om morgen 20 km te lopen naar Moustey. We eten vanavond weer met zijn allen, het is een beetje een afscheidsdiner. Morgen gaan alleen Catherine en ik naar Moustey, Saburo en Emanuel lopen naar Pisos en Coline een Lea gaan naar familie. Na het eten heeft Saburo nog een zen les gegeven. Het is echt een erg fijne dag geweest. Nu weer slapen.

17-8

Vannacht ondanks een piepende rookmelder en een keihard matras nog redelijk geslapen, wel vroeg op, 6uur om 6.30uur was iedereen wel aan tafel. Na het eten afscheid genomen van Coline, Lea en Emanuel. Saburo loopt met me op. Dit is het stuk dat veranderd is een hij heeft een gids. Het is vandaag erg heet en we lopen 8 km door zeer rul zand over de heide. Op sommige plaatsen zakken mijn wielen wel 8 cm in het zand. En dan moet ik ook nog omhoog. Ik ben blij dat ik niet alleen ben, Saburo heeft me figuurlijk gesproken erdoor gesleept. Ik heb nu echt bewondering voor soldaten die met 40 kilo op hun rug moeten sjouwen. Na 21 km ben ik op mijn bestemming. Saburo besluit ook te stoppen en krijgt een tipi naast die van ons. Het sanitair wordt net schoongemaakt, is direct lekker douchen voor ons. Het is hier echt mooi, een manege,dus hele mooie paarden, kippen, geiten en ganzen. Er is een keuken en ruime woonkamer, waar iedere gast gebruik van kan maken. Saburo en ik gebruiken onze lunch daar en nemen dan een siësta in de schaduw. Het wachten is nu op Catherine. Rond 16uur komt ze al lachend aan. Blij dat ze er is. Terwijl ik hier zit te schrijven ligt de hond heerlijk naast me in dezelfde schaduw en zoals gewoonlijk zijn ook de vliegen weer paraat. Ondertussen is mijn wasje weer droog, dus zal ik dat even afhalen en op ruimen. De baas van het hele spul neemt ons met de auto naar de supermarkt waar we wedstrijd snel boodschappen doen. In 7 minuten heeft iedereen alles gehaald wat we nodig hebben. Catherine en ik koken en Saburo zorgt voor het voorafje. We hebben natuurlijk veel te veel, maar gelukkig komen er nog 2 pelgrims, die mogen de rest opmaken. Catherine doet daarna haar uiterste best om een slaapplaats voor morgen te regelen. We hebben geluk een gezin dat pelgrims opvangt in Labouheyre. Vanavond op tijd onze tipi weer in een morgen vroeg op.

18-8

Ik wordt wakker van Catherine, het is alweer 6 uur, nog donker, dus met zaklampje mijn spullen bij elkaar gezocht. In de keuken ontmoet ik de andere pelgrims ook. Samen ontbijten is een goed begin van de dag. Om 7 uur vertrekken Saburo en ik weer samen. We lopen hetzelfde tempo. De route is weer afwijkend, maar juist daar waar de route afwijkt, zie ik dat de Nederlandse fietsroute ons pad kruist en ook naar Pisos gaat. Dat scheelt mij het eerste stuk zand. Saburo vind het prima dus hebben we het de eerste 5 kmlekker gemakkelijk. In Pisos doen we nog wat boodschappen en drinken we in een bar iets, Saburo thee en ik cappuccino. Kan ik gelijk naar het toilet. Zodra we Pisos uitzijn duiken we weer de hei op met.... natuurlijk zand. Gelukkig zijn allen de eerste 4 km rul en maar een klein beetje omhoog, daarna is het wisselend rul en vast. Als we de hei gehad hebben, komen we op een doorgaande weg die we 12 km moeten volgen. Het is zondag dus valt het verkeer erg mee. Na drie km zien we een plekje waar we onze pauze kunnen houden. We nemen er een uur de tijd voor. Nog negen km flink doorstappen en we zijn in Labouheyre waar we ons adres proberen te vinden. Met behulp van een vriendelijke inwoner lukt dat ons. We hebben een heel huis voor ons zelf. En de tapasbar zit tegenover. Jaques onze gastheer geeft uitgebreid alle informatie die hij heeft. En voor mij heeft hij een nieuwtje, het blijkt vandaag mijn naamdag te zijn. Nooit geweten dat die bestond. Na alle informatie, laat hij ons alleen en gaan wij ons installeren in dit tijdelijk huis. Na douche en rust is het nu tijd om te gaan eten.

  • 18 Augustus 2019 - 15:52

    Lia:

    Hoi Helma

    Zo te horen is je reis al gezellig begonnen .
    We wensen je veel plezier en een fantastisch mooie tijd .

    Groetjes Lia en Wim

  • 18 Augustus 2019 - 16:03

    Yolanda:

    Eindelijk kunnen we weer van je belevenissen genieten...Geweldig weer geschreven !! Succes met de volgende kilometers en veel plezier onderweg

  • 18 Augustus 2019 - 19:45

    Jokeligtvoet:

    Hoi Helma. Fijn om jou verslag te lezen. Ga zo lekker door.

  • 19 Augustus 2019 - 06:04

    Imelda:

    Hoi Helma,

    Wel zwaar door het zand maar het klinkt in ieder geval goed. Wel gezellig met iemand samen zo. Succes en geniet ervan. Groetjes Imelda. PS: Dimphy vertrekt zondag voor een half jaar naar Lombok in indonesie voor haar stage.

  • 19 Augustus 2019 - 06:04

    Imelda:

    Hoi Helma,

    Wel zwaar door het zand maar het klinkt in ieder geval goed. Wel gezellig met iemand samen zo. Succes en geniet ervan. Groetjes Imelda. PS: Dimphy vertrekt zondag voor een half jaar naar Lombok in indonesie voor haar stage.

  • 19 Augustus 2019 - 15:12

    Marjo:

    Hallo Helma,

    Wat je al niet mee maakt tijdens zo’n trip. Leuk dat je wat gezelschap en hulp hebt.
    Veel succes verder en hopelijk valt het met de blaren nogal mee.
    Groetjes van Ben en mij

  • 19 Augustus 2019 - 15:30

    Corry Martens:

    Hoi Helma,
    Het is weer erg leuk om te lezen wat je allemaal beleefd. Knap van je om door dat losse zand te ploeteren. Ben trots op je. Gr. Corry


  • 23 Augustus 2019 - 09:15

    Willy:

    Gezellig om je verslag te lezen, en ook te merken dat het je goed gaat. Welke naamdag was het nou? ik bedoel welke heilige?
    Veel plezier en geniet, liefs, Willy

  • 24 Augustus 2019 - 19:03

    Ina:

    Hai Helma,

    Je bent dus weer op weg!
    Lijkt me wel fijn om niet helemaal alleen te hoeven lopen.
    Heel veel succes en hoop dat je onvergetelijke momenten kan beschrijven.

    Liefs Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Caen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2021

2021 vijfde reis, de laatste loodjes

03 Juli 2021

2021 vijfde reis 5

29 Juni 2021

2021 vijfde reis 4

25 Juni 2021

2021 vijfde reis 3

20 Juni 2021

2021 vijfde reis 2
HELMA

Liefdes: echtgenoot Paul, kinderen Marcel, Christian, Lisette en kleinkinderen Lisa, Anne en Eva. Moeder, oma, verpleegkundige, dichteres. Uitgebrachte bundels " Reiziger 2012 en Zwerver 2014" bij uitgeverij Boekscout te Soest. Hobby's: wandelen, fotografie, dichten, lezen, puzzelen (kruiswoord, sudoku).

Actief sinds 27 Juli 2017
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 19804

Voorgaande reizen:

04 September 2023 - 07 September 2023

Peerkepad

06 Juni 2022 - 09 Juni 2022

Van Lissabon naar Santiago deel 1

27 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

13 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

21 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

06 Juni 2022 - 30 November -0001

Van Lissabon naar Santiago

Landen bezocht: